La de døde sove av Anna Jansson

La de døde sove av Anna Jansson

 

Forlaget om boka:

 

En mystisk bilulykke der offeret plutselig er sporløst forsvunnet, kvinner som hallusinerer og sår som ikke vil gro – La de døde sove er en krimroman like gripende som den er dramatisk, om barnløshet, kunstig befruktning, legeetikk og kynisk utnyttelse av medmennesker.

 

Et selvmord og et mord setter i gang en intensiv politietterforskning. Alle spor fører til en velrenommert, privat klinikk som tilbyr barnløse par prøverørsbefruktning til stive priser, der legemiddelindustrien og sterke økonomiske krefter sirkler i bakgrunnen. Grådighet og misunnelse forårsaker store personlige tragedier når sårbare kvinner brukes som brikker i spill om makt og økonomisk vinning. Kriminalbetjent Maria Werns gode venninne Karin har lenge forsøkt å bli gravid, og endelig lykkes hun ved hjelp av denne klinikken. Men det er mye farligere enn noen av dem kan ane, og idet hun trekkes inn i et nett av løgner og svik, er livet hennes i fare …

 

Om forfatteren:

 

Anna Jansson (f. 1958) er en av Sveriges mest leste forfattere. Hun har skrevet over 60 bøker og solgt mer enn 5 millioner eksemplarer. Hun er utdannet sykepleier og debuterte som forfatter i 2000. Hun har skrevet både barnebøker og feelgoodbøker, men mest kjent er hun som krimforfatter. Hennes bøker om kriminalinspektør Maria Wern skiller seg ut blant svenske krimbøker, og de er også filmatisert med stor suksess som TV-serie. Anna Jansson er nominert til og tildelt en rekke priser for sitt forfatterskap, deriblant Crimetime Awards hederspris 2021, den store kulturprisen for Hjalmar Bergmanns minne i 2020, Gullpocket i 2005, Årets länsforfatter i Örebro län 2000, Storytel Awards lydbokpris med flere titler i 2017, 2018 og 2023, Crimetime Award i 2018, Glassnøkkelen for beste krimlitterære verk i Norden i 2007 og Svenska Deckarakademins pris for beste svenske krimroman i 2006.

 

Meg om boka:

 

Så har jeg lest bok tre i serien om Maria Werner. En serie som jeg synes bare blir bedere og bedre. Det er i tillegg laget en TV-serie om bøkene. Den har jeg ikke sett. Jeg foretrekker å lese. Serien blir nyutgill av forlaget.

 

Alle spor fører mot en velrenommert privat klinikk, som tilbyr barnløse par prøverørsbefruktning. De vet å ta seg godt betalt for sine tjenester. De kommer i politiets søkelys etter et selvmord og drap har skjedd. For Maria og kollegaene blir det en vanskelig og hard etterforskning. Det avdekkes et kynisk spill og personlige tragedier hvor sårbare kvinner brukes som brikker i et kynisk spill om makt og økonomisk vinning. Det blir veldig nært for Maria når hennes gode venninne Karin endelig har klart å bli gravid ved hjelp av denne klinikken. Hun trekkes inn i et nett av løgner og svik. Hun befinner seg i stor fare.

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler. Enkelte av de har cliffhangere. Språket er lett, men i tillegg bra. Historien flyter lett og ledig fremover. Vi blir i passe mengde kjent med miljø og plasser. Karakterene er bra og vi kan kjenne oss igjen i de. Handlingen er fiksjon. Historien er linær.

 

Så er bok nummer tre i serien lest, og nok en gang har jeg hatt en fin lesestund med denne forfatteren. Denne boka synes jeg er et hakket bedre enn de to første bøkene i serien. Nok en gang har hun et bra plott som det er vanskelig å se slutten på. Det er noe av det jeg liker med forfatterens bøker, og hvordan hun klarer og holde på leseren med stadig nye vendinger. Boka har bra tempo med jevne spenningstopper. Boka ble mer eller mindre lest i ett strek for jeg måtte bare se hvor dette ender. Boka blir bare mer og mer spennende utover. Innimelllom etterforskningen følger vi Maria og familien. Mange vil nok kjenne seg igjen her. Maria havner i den berømmelige tidsklemma som småbarns mor, og økonomien kunne vært bedre. Denne boka passer til alle som er glad i en god krim, for den er ikke noe særlig brutal. Boka handler også om viktige temaer som barnløshet, kunstigbefruktning, legeetikk og kynisk utnyttelse av mennesker. Noe annet som jeg også liker med denne forfatteren er at hun har bra og vrine plott som jeg tenker som bare det for å finne en løsning på, noe jeg sliter med til de grader. Her får jeg virkelig brukt de små grå. Tror nok det er mange andre også gjør. Bøkene hennes har også lite uteom snakk,som er med på å holde spenningen oppe. At hun er i toppsiktet av svenske krimforfattere er ikke vanskelig å forstå. Etter lest denne boka så ser jeg frem til å lese neste bok i serien. Alle tre bøkene ble slukt i ett. Kall de gjerne pagetuner. Heldigvis kommer den ut i disse dager. Er du ute etter en spennende bok og bra plott og velskrevet politikrim så er det bare til hive seg over denne serien. Tenker du ikke vil angre på det. Anna Jansson er hvertfall blitt min nye svenske favoritt. Ei bok jeg mer enn gjerne anbefaler videre.

 

Mine omtaler av de to første bøkene i serien:

 

https://henningbokhylle.blogg.no/stille-er-de-dode-av-anna-jansson.html

https://henningbokhylle.blogg.no/stum-sitter-guden-av-anna-jansson.html

 

Fakta:

 

Tittel: La de døde sove
Forfatter: Anna Jansson
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: bok nummer tre
Oversatt av: Ann Margit Sævold

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg