Stille er de døde av Anna Jansson

Stille er de døde av Anna Jansson

 

Forlaget om boka:

 

En advokat blir meldt savnet av sin kone. Kriminalbetjent Maria Wern får saken, og hun oppdager at han ble truet på livet før han forsvant. Så får Maria en telefon om at det er funnet et lik ute på sjøen. Kan det være advokaten? Det ser først ut som en rutinesak, men utvikler seg raskt til å bli en av de verste sakene Marias avdeling har hatt. Med små ressurser og dårlig tid leter hun etter en drapsmann som ikke har noe å tape, og derfor ikke skyr noen midler.

 

Om forfatteren:

 

Anna Jansson (f. 1958) er en av Sveriges mest leste forfattere. Hun har skrevet over 60 bøker og solgt mer enn 5 millioner eksemplarer. Hun er utdannet sykepleier og debuterte som forfatter i 2000. Hun har skrevet både barnebøker og feelgoodbøker, men mest kjent er hun som krimforfatter. Hennes bøker om kriminalinspektør Maria Wern skiller seg ut blant svenske krimbøker, og de er også filmatisert med stor suksess som TV-serie. Anna Jansson er nominert til og tildelt en rekke priser for sitt forfatterskap, deriblant Crimetime Awards hederspris 2021, den store kulturprisen for Hjalmar Bergmanns minne i 2020, Gullpocket i 2005, Årets länsforfatter i Örebro län 2000, Storytel Awards lydbokpris med flere titler i 2017, 2018 og 2023, Crimetime Award i 2018, Glassnøkkelen for beste krimlitterære verk i Norden i 2007 og Svenska Deckarakademins

 

Meg om boka:

 

Så er jeg kommet til bok nummer to i serien om Maria Wern. En bok serie som det er laget tv-serie av. Den har jeg ikke sett. Foretrekker heller bøkene jeg. Etter lest to bøker av henne tidligere, så er dette en forfatter jeg har blitt begeistret for.

 

Eiendomsmekleren Clarence Haag. Han eier et eiendomsmegler firma sammen med en annen. Han blir meldt savnet av sin kone Rosmarie etter han ikke er kommet hjem etter en middag med en kunde på restauranten Gyllene Druvan. Kriminalbetjent Maria Wern får saken etter en kollega ikke tok Rosmarie bekymring alvorlig. Marie oppdager raskt at mannen ble truet på livet like før han forsvant. Marie får en telefon om et likfunn ute på sjøen. Er det Clarence som er funnet. Det som først ser ut som en rutine sak blir mye større enn det så ut til. Med knappe ressurser og dårlig tid som politiet har i sånne saker, så utvikler det seg raskt til en av de verste sakene til Marias avdeling. Gjerningspersonen virker ikke å ha noe å tape, så det gjør at personen ikke skyr noen midler for å nå sine mål. Presset på politet er stort og alle forventer en rask oppklaring. Klarer de det tidsnok?

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler, hvor flere har cliffhangere. Boka har bra fremditft. Språket er lett og flyter bra. Vi blir i passe mengde kjent med miljø og plasser. Karakterene er bra bygd opp og fremstår som realistiske og troverdige i måten de fremstår. Vanlige personer leseren kan kjenne seg igjen i med sinne hverdagslige problemer som vi alle har. Historien er linær. handlingen er fiksjon, men den fremstår som realistisk synes jeg.

 

Nok en gang gang har jeg hatt en spennende lesestund med denne forfatteren her. Hun skriver bra og holder på leseren med uventede vendinger underveis. Når du tror du har løsningen, så kommer forfatteren med nye spor og vendinger og du må tenke ut nye mulige løsninger. Helt til slutt drar hun dette fint i land og gir oss løsningen på plottet. Plottet er bra skrudd sammen. Jeg liker når løsningen ikke er for åpenlyst. Det er med på å holde lesetempo oppe for jeg vil bare vite løsningen på dette. Innimellom etterforskningen så hører vi morderen fortelle. Boka vil passe til de fleste krimlesere da den er lite brutal. Til å være politikrim har den nok innlagte spennings topper, og med bra tempo. Er du en av de som liker en god poltikrim med et finurlig plott så er dette boka for deg. Jeg har likt alle hennes bøker jeg har lest til nå, og felles for det alle er at de har finurlige plott. Det er noe av det jeg liker med ei god krimbok. Så jeg håper flere får øyene opp for hennes krimbøker. Hun er blitt en svensk krim favoritt hos meg. Jeg ser frem til flere møter med Maria Wern. Hun skriver krim helt etter min smak.

 

En spennende og god politikrim med et finurlig plott hvor forfatteren rundlurer leseren. Velkomponert svensk krim som jeg anbefaler sterkt videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Stille er de døde
Forfatter: Anna Jansson
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer 2
Oversetter: Lise Stokseth

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg