Stum sitter guden av Anna Jansson

Stum sitter guden av Anna Jansson

 

Forlaget om boka:

 

I skogen utenfor den lille byen Kronköping i Sverige blir en mann funnet brutalt myrdet – hengt og med et spyd stukket tvers gjennom magen. En gammel mann som bor i nærheten, er først på åstedet. Hunden hans er også drept og hengt opp i treet ved siden av den drepte. I trærne rundt henger det flere dyr, blant annet en hane, en kanin og en katt.

 

Politibetjent Maria Wern og hennes kolleger er lamslått av den bestialske forbrytelsen. Et lignende drap skjedde i Uppsala ni år tidligere, men da omkom morderen i en brann. Kan det likevel være en sammenheng? Maria velger sine egne veier i etterforskningen, og takket være hennes kløkt og stahet får de et inntrykk av morderen – et menneske så sviktet og ydmyket at galskapen har forskjøvet all virkelighetssans – og snart trekkes Maria inn i en kamp der hun risikerer å miste det kjæreste hun har.

 

Om forfatteren:

 

Anna Jansson (f. 1958) er en av Sveriges mest leste forfattere. Hun har skrevet over 60 bøker og solgt mer enn 5 millioner eksemplarer. Hun er utdannet sykepleier og debuterte som forfatter i 2000. Hun har skrevet både barnebøker og feelgoodbøker, men mest kjent er hun som krimforfatter. Hennes bøker om kriminalinspektør Maria Wern skiller seg ut blant svenske krimbøker, og de er også filmatisert med stor suksess som TV-serie. Anna Jansson er nominert til og tildelt en rekke priser for sitt forfatterskap, deriblant Crimetime Awards hederspris 2021, den store kulturprisen for Hjalmar Bergmanns minne i 2020, Gullpocket i 2005, Årets länsforfatter i Örebro län 2000, Storytel Awards lydbokpris med flere titler i 2017, 2018 og 2023, Crimetime Award i 2018, Glassnøkkelen for beste krimlitterære verk i Norden i 2007 og Svenska Deckarakademins pris for beste svenske krimroman i 2006.

 

Meg om boka:

 

Etter å ha lest første boka til forfatteren i en ny serie som kom tidligere i år. Denne boka ble jeg skikkelig rundlurt av plottet. Så da måtte første boka i den første serien leses. Kan ikke si annet en at jeg gleder meg til å lese boka.

 

En gammel mann finner en mann brutalt drept i skogen utenfor den lille byen Kronköping i Sverig. Den drepte har et spyd stukket tvers gjennom magen. I trærne rundt den drepte henger det flere døde dyr. Et av dyrene er den gamle mannes hund.

 

Politibetjent Maria Werner og hennes kollegaer får jobben med å oppklare det brutale mordet. Det bestaltiske mordet ryster selv de mest herda etterforskerene. Etterforskningen avdekker et lignende mord i Uppsala ni år tidligere, men her døde morderen i en brann, men kan det være en sammenheng? Takket være Maria sin stahet og kløkt og at hun i tiilegg er kjent for å gå sine ege veier, så danner de seg etterhvert et inntrykk av morderen. Et menneske som er blitt sviktet på alle måter. For Maria blir det etterhvert en uutholdelig sutuasjon, hvor hun risikerer å miste det kjæreste hun har. Det blir en kamp mot den berømmelige klokken. Klarer de å stoppe galskapen i tide?

 

Boka har korte effektive kapitler med opptil flere cliffhangere. Språket er lett og flyter bra. Vi blir i passe mengde kjent med miljø og plasser. Karakterene er bra og fremstår som realistisk og troverdig. Vi blir i akkurat passe mengde kjent med de. Historien flyter bra og har bra fremditft. Her er det lite dødpunkter til politikrim å være. Stadig nye vendinger som vil forvirre leseren. Forfatteren legger ut nok tråder til å villede leseren i boka. Klarer du å gjette rett gjerningsoerson før slutten? Jeg leser veldig mye krim i løpet av et år, og noe som overasket meg positivt med denne boka var gjerningsoerson i boka. Noe jeg ikke har sett for mye av i krim tidligere.

 

Etter å ha lest min andre bok fra denne forfatteren så sitter jeg igjen med nok en god leseopplevelse fra hu. Hun skriver utrolig bra og holder på leseren gjennom boka til siste side er lest. Noe jeg liker med krim er at plottet ikke blir for gjennomsiktig. Jeg skal garantert kese kommende bøker i denne serien om Anna Werner. Synes starten på denne serien er bra. Jeg har funnet meg en ny svensk krim favoritt. Hun har skrevet ei lettlest, spennende og bra krimroman som er perfekt lektyre for varme sommer dager. Har du ikke lest hennes bøker tidligere så er det bare til å kaste seg rundt og starte på hennes bøker. Jeg tror ikke du vil angre på det valget. Ei bok jeg anbefaler sterkt videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Stum sitter guden.
Forfatter: Anna Jansson
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: Maria Werner

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 4+

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg