Skred av Sara Strömberg

Skred av Sara Strömberg

 

Forlaget om boka:

 

Sommeren regner bort i Åre, men gravemaskinene fortsetter å grave i fjellet for å bygge nye eksklusive feriehus. Når det går et alvorlig jordskred rives nye sår opp i det lille samfunnet, og mørke hemmeligheter kommer for dagen.

 

Vera Bergström har fått tilbake jobben som lokalreporter i Jämtlandsposten og forsøker å stille politikerne til ansvar for jordskredet. Samtidig, på en gate i Stockholm, blir et armbånd funnet, som tilhører den savnede sauebonden Jonte Andersson. Hvorfor dukker armbåndet opp i byen nå, når han forsvant på fjellet for nesten to år siden? Vera begynner å grave i saken, og etter hvert som brikkene faller på plass, skrider en skremmende sannhet fra fortiden fram, som snart vil innhente alle involverte.

 

Om forfatteren:

 

SARA STRÖMBERG vokste opp i Västerbotten og Jämtland. Hun jobber som frilansjournalist og forfatter i Östersund, der hun også bor med sin familie. Hun er Sveriges nye krimstjerne og har på to bøker rukket å både vinne prisen for Årets beste krimdebut for Skygger (norsk 2023) og Årets beste krim for Skred (norsk 2024).

 

Meg om boka:

 

En kan trygt si at forfatteren har skrevet seg rett inn i toppen av svenske krimforfattere med disse to bøkene. Forfatteren har vunnet priser for begge bøkene. Etter lest første boka, så måtte jeg lese oppfølgeren for å se om hun leverer like bra nok en gang. Jeg er hvertfall klar til å lese den vanskelige andre boka.

 

Det er en våt og regnfull sommer i Åre. Gravearbeidet pågår for fult for å få bygget nye eksklusive feriehus. Et jordskred utløses, som avdekker mørke hemmeligheter.

 

Journalist Vera Bergstöm i lokalavisa Jämtlandasposten har fått jobben sin tilbake. Hun stiller politikerne til veggs, og ansvarlig for utbyggingen. På samme tidspunkt, blir et et armbånd tilhørende den savnede sauebonden Jonte Andersson funnet. Han forsvant for to år siden på fjellet. Hvorfor dukker det opp på en gate i Stockholm? Når Vera graver i saken, så dukker ting fra fortiden dukker opp. Hvem blir innhentet av fortiden?

 

Boka har passe lange kapitler, som varierer i lengde. Hvor cliffhangere forekommer. Språket er bra. Historien har grei fremdrift. Den er noe roligere i midtpartiet enn starten og slutten. Miljø og plasser er veldig godt beskrevet uten at en føler det blir for mye. Personskildringene er bra og realistiske. Handlingen er fiksjon, men fremstår som realistisk. Handlingen foregår for det meste i Åre traktene.

 

Så har jeg fått fullført bok nummer to i serien. Jeg hadde nok en gang en fin lestund. Jeg ble raskt slukt inn i handlingen. Ei bok som det bare er å legge seg godt til rette og nyte. Hvis en kan si det om ei krimbok. Jeg liker måten hun skriver på. Forfatteren klarte å holde leselysten min boka gjennom. Slutten ble ikke helt sånn jeg så for meg. Forfatteren legger ut nok spor og uventede vendinger til at hun holder på leseren til helt mot slutten. En slutt jeg ikke så helt komme. Denne boka er noe raskere enn første boka, men allikevel en rolig krim. Vi får spenningstopper utover i boka. Boka drives frem av tre forteller stemmer hvor vi følger Vera, Claes og Stina. Disse tre veksler på å fortelle utover i boka. Boka er rimelig fri for det brutale. Karakterene er bra oppbygd og jeg har fått sansen for bokas hovedkarakter Vera. Jeg likte også godt de to karakterene Claes og Stina.Jeg ser frem til å følge Vera i kommende bøker. Som i første boka er miljø og plasser veldig bra beskrevet. Selv om boka ikke oser av action så er det spenning. I tillegg til spenning så er boka stemningsfull. Vi kommer tett på både lokalbefolkning og turister. Vi får se hvordan griske utbyggere går frem for å få det som de vil, og politikere som legger til rette for de.

 

Etter lest disse to første bøkene i serien, så kan jeg ikke si annet enn at jeg har fått en ny svensk krim favoritt. Kjekt å se at hun er minst like bra i denne boka her, som i den første boka. Jeg er ikke så glad i sakte krim, men med denne forfatteren funker det for min del. Jeg er mer enn klar for neste bok i serien. Er du av de som ikke liker for mye politi etterforsking i bøkene? Da er denne ei bok for deg. Denne boka var ikke langt unna seks øyne på terningen, men ender opp med en sterk femmer. En spennende, nervepirrende og stemningsfull krim. Les og nyt en spennende krim.Jeg anbefaler boka videre.

 

Min omtale av første boka i serien:

https://henningbokhylle.blogg.no/skygger-av-sara-stromberg.html

 

Les Anita Ness og Lotten Glans flotte anmeldelser av boka:

https://artemisiasverden.blogspot.com/2024/01/skred-av-sara-strmberg-nydelig.html?fbclid=IwAR3vnjd_nys5FI4R1oHfLyy2Uu6erzG3TYcopar3TjqHRmn3X2t9yErX6zo&m=1#more

https://lottensbokblogg.wordpress.com/2022/09/24/skred-av-sara-stromberg/

Fakta:

 

Tittel: Skred
Forfatter: Sara Strömberg
Forlag: Kagge Forlag
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer 2
Oversatt av: Gundersen, Inge Ulrik

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5+

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg