“Og alle ting vert nye – nye nynorske noveller”

“Og alle ting vert nye – nye nynorske noveller”

 

Forlaget om boka:

 

Ein tidlegare laushund tar på seg ansvaret for ein heil nasjon, og tenker at dette er billetten til eit betre liv. To bestevener er i ferd med å skli frå kvarandre sjølv om den eine kjempar imot. Ein mann møter blikket til eit lite barn og ser det livet han sjølv kunne hatt, medan ein annan mann blir hjelpelaus tilskodar når familiegarden og fem generasjonars strev går opp i flammar. Novellene i Og alle ting vert nye handlar om å høyre til, om røter og slekters gang, dei spenner frå tidlegare tider via vår eiga tid og ut i verdsrommet. Dei nyskrivne novellene i denne samlinga presenterer styrken og breidda i den nynorske litteraturen. Her får forfattarane briljere i kortformat, lett tilgjengeleg for lesaren.

 

Meg om boka:

 

Denne antologien er nummer to i serien der et knippe forfattere får delta for å vise styrken og bredden i den nynorske litraturen. Disse forfatterne deltar denne gangen:
Tore Kvæven, Susanne Skogstad, Erlend Kaasa, Rakel Solstad, Aina Basso, Annlaug Selstø, Oda Malmin og Inger Bråtveit. Boka presenterer også en debutant, Anne Lise Frøkedal.
Noen av disse har jeg hørt om tidligere, andre ikke.

I samlingen har de fått lov til å utfolde seg i det kortformatet som noveller er. Det er vidt spenn i tid på novellene, fortid, nåtid og ut i verdensrommet …
Det handler om slekters gang, om å høre til, og om opphav. Alle novellene involverer få personer, foregår over kort tid, med en twist på slutten. De er av variert lengde.
Som alltid i sånne samlinger er det noen tekste jeg liker bedre enn andre.
De jeg synes var best var Tore Kvæven “En av desse dagane”, Aina Basso “Heim”, Rakel Solstad “Alvar og Maria” og Inger Bråtveit “Bortebuar”.
Jeg synes også at debutanten Anne Lise Frøkedal, har skrevet en spennende tekst, med novellen «Stein, gras, pinnar.”

Selv om jeg har hørt om noen forfattere før, så tror jeg ikke jeg har lest noen av dem tidligere, og det er nettopp det jeg liker med slike antologier. Å oppdage nye forfattere som jeg gjerne vil stifte nærmere bekjentskap med. I tillegg bør jeg nok bli bedre på å orientere meg på det som finnes av nynorsk litteratur. Jeg kommer garantert til å lese andre bøker de har gitt.
Selv om novellene er skrevet på nynorsk, gikk det helt greit. Selv om det er bokmål jeg bruker til daglig, fikk jeg like gode karakterer i begge fag på skolen. Jeg skulle gjerne skrevet denne anmeldelsen også på nynorsk, men frykter det hadde det blitt for mange skrivefeil.

Jeg synes noveller er perfekt lesing mellom lengre bøker. De er perfekte til travle lesere. Jeg ser frem til å lese neste boka i denne serien, og anbefaler den gjerne videre, selv om jeg nok likevel må innrømme at jeg likte den forrige boken i antologiserien bedre.

 

Min omtale av første boka i serien:

https://henningbokhylle.blogg.no/nye-nynorske-noveller-ingenmannsland.html

 

 

 

Fakta:

 

Tittel: “Og alle ting vert nye – nye nynorske noveller”
Forfattere: Div. Forfattere
Forlag: Samlaget
Utgivelsesår: 2021
Sjanger: Noveller
Serie: 2

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 4+

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg