Nye nynorske noveller “Ingenmannsland”

“Ingenmannsland”
Nye nynorske noveller

Korte forteljingar som blir verande lenge i lesaren. Eit elskande par hamnar på sjøen, ei kvinne tar seg av den aldrande mor si og prøver å finne kjærleiken samstundes, ein gut er redd for å bli eit monster i løpet av natta, ei kvinne ber den døde hunden sin gjennom skogen for å finne ein gravstad. Novellene i «Ingenmannsland» handlar om utroskap, angst, kjærleik og lengt, men òg om kampen for tilværet, utanforskap og radikalisering. Her er realistisk samtid og dystopisk framtid.

Disse ti nyskrevne novellene i denne novelleantologien skal presentere bredden i den nynorske litteraturen. Noen av våre fremste forfattere, samt en debutant bidrar. Tanken er at dette skal være en årlig tradisjon hvert år fremover.
Jeg har fått sansen for noveller de siste årene, så gledet meg til å lese denne. At de er realistiske og dystopiske passer fint til meg, og at de er skrevet på nynorsk er slett ingen hindring. Novellene er som noveller flest, de har et beskjedent persongalleri, handlingen foregår over kort tid og de avsluttes med en twist. Samlingen grep tak i meg fra første novelle, og jeg ble sittende å tenke etter at de var ferdiglest.
Noen av historiene utmerket seg bedre enn andre, og en av dem som utmerket seg sterkest, var debutanten Ingrid Senkes novelle “Skiene.” I tillegg likte jeg “Ingenmannsland”, “Utkant” “Ettersøkt” og “Kinasjakk” ekstra godt, men alle novellene var jevnt over meget gode. De var alle lettleste,  og skrevet med et greit og enkelt språk.
Jeg vil anbefale alle å lese noveller. Mange har nok de tørre novellene fra skolen sterkt i minne, det samme hadde jeg tidligere, før ble klar over hvor mye bra som finnes der ute. Noveller er dessuten grei avveksling, innimellom alle tykke bøker.
Jeg anbefaler denne novellesamlingen sterkt videre, du vil ikke angre på å ha lest den. Jeg ser allerede frem til neste samling i serien!

Boka er et lesereksemplar sponset av Bookis
Terningkast 5

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg