David Ärlemalm – Som natten

David Ärlemalm “Som natten”

 

Dor tyve år gamle Asynja er den fire måneder gamle datteren «Snäckan» alt som virkelig betyr noe. Når det går galt med kjæresten Eddies narkotikahandel, blir Asynja og datteren maktesløse brikker i et mørkt spill. I løpet av noen dager i Sør-Stockholm driver Asynja lenger og lenger vekk fra livet hun drømte om.

Som natten er en mørk roman om en ung kvinne som forlot en smertefull oppvekst i Norrland, og trekkes inn i en kriminell underverden. Det er en fortelling om brutalitet, men også om vennskap og menneskelig varme, og om hvor langt du er villig til å gå for å beskytte det kjæreste du har.

 

Om forfatteren:

 

David Ärlemalm (f. 1975) debuterte med romanen «Litt død rundt øynene», som fikk strålende kritikker og har nådd ut til mange lesere. «Som natten» er hans andre roman som skildrer Stockholms skyggeside

 

Meg om boka:

 

Dette er forfatterens andre bok. Jeg likte debut boka hans “Litt død rundt øyene” med handling fra Stockholms skyggeside. “Som natten” så ut til å være i samme gata, og jeg så frem til å lese boka.

Asynja har flyttet til Stockholm for å få en ny start etter en tøff oppvekst i Norrland. Det eneste som betyr noe for henne nå, er datteren Snäckan på fire måneder. Kjæresten Eddie er dopselger , og når opplegget hans går i vasken, blir hun og datteren dratt med inn i det mørke dragsuget.
Gjennom noen hektiske døgn i sør-Stockholm endres livet til Asynja.
Her skildres livsvilkårene Asynja og mange andre lever under. Valgene de tar er begrensende og ofte skjebnesvangre. Boka handler også om hvilken styrke en får når en må forsvare det kjæreste en har, og om felleskap og støtte, innimellom håpløsheten de befinner seg i.

Boka er skrevet i et lett språk og er lettlest. Den består av korte og effektive kapitler. Det er få personer å forholde seg til, noe som gjør det lett å ha kontroll underveis. Vi blir i passe kjent med både karakterer, miljø og plasser.
Selv om dette er en mørk og trist historie fra Stockholms skyggeside, inneholder den også varme og håp. Den forteller om valg en må ta ut ifra situasjonen en står i, og gjøre det beste man kan for det kjæreste en har i livet. Vi får ta del i en historie som de fleste av oss ikke kjenner fra før.

Jeg likte nok debutboken bedre, men synes forfatteren nok en gang har skrevet en god bok som skildrer Stockholms skyggeside. Den er absolutt verd å lese. Forfatteren skriver på en respektfull måte om de involverte, uten å utlevere dem for mye. Historien fremstår realistisk, og jeg ble raskt dratt med inn handlingen. Jeg lot meg berøre mens jeg leste, og satt og håpet at det skulle gå bra med Asynja og datteren hennes. Det var en fin, ganske brutal fortelling, som også handlet om vennskap og varme.

Bøkene kan leses helt uavhengig av hverandre.

Jeg håper på flere bøker fra forfatteren, for jeg liker miljøet han forteller fra. Dette er en bok jeg anbefaler videre!

Jeg har både lest og lyttet til boka, men innleseren fikk meg ikke helt engasjert, så jeg anbefaler deg å lese den. Lydboka er lest av Kathrine Thorborg Johansen.

 

Min omtale av debut boka hans:

https://henningbokhylle.blogg.no/david-aerlemalm-litt-doed-rundt-oeyene.html

 

Fakta:

 

Forfatter: David Ärlemalm
Tittel: Som natten
Forlag: Aschehoug
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: Roman
Oversetter: Bjørn Alex Herrman

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 4

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg