David Ärlemalm “Litt død rundt øyene”

David Ärlemalm “Litt død rundt øynene”

 

Forlaget om boka:

 

Når Sofia dør av en overdose, må Arto bli nykter. Han prøver hardt å skape et normalt liv for seg selv og den fem år gamle datteren Bodil. Så blir han beskyldt for å ha solgt narkotika til ungdommer og får sparken fra jobben på skolekjøkkenet. Arto prøver å redde Bodil og seg selv, men presses til å skaffe penger slik han gjorde før, slik han kan best, og tvinges stadig lengre inn i en verden av løgn, kriminalitet og vold.

 

Fortellingen om Arto og Bodil er rå og øm. Artos kamp for å overleve som tidligere rusmisbruker og alenepappa viser et fordømmende og umenneskelig samfunn fra en skyggeside vi sjelden får lese om.

 

Om forfatteren:

 

David Ärlemalm (f. 1975 i Stockholm) debuterer med romanen Litt død rundt øynene. Boka har fått strålende kritikker og har nådd ut til mange lesere.

 

Dette er den andre boken i Aschehougs leseutfordring denne våren. Jeg deltar for å utfordre meg til å lese sjangre jeg ellers ikke ville lest, og jeg likte denne boka bedre enn den første.

 

I boka møter vi skakk-kjørte Arto og hans lille datter Bodil. Arto kjemper en desperat kamp for seg og datteren. Han er tidligere narkoman, men måtte bli nykter etter at moren til Bodil døde.

Vi får et fint innblikk i en tidligere narkomans liv. Hvordan han fremdeles blir møtt med mistenksomme blikk, og hvor vanskelig det er å bryte med tidligere handlingsmønstre og unngå tilbakefall. Som leser sitter en og heier på Arto og datteren hans og håper at det vil gå bra med dem.

Dette er ikke ei bok full av følelser, men vi får et godt innblikk i hverdagen deres. Klarer de seg?

 

Boka fremstår som realistisk i forhold til hva jeg selv har sett og opplevd hos tidligere narkomane, deres kamp, og hvordan fortiden kan straffe dem. Ei vakker, lettlest og fin bok som det er verd å lese. Jeg tror de som liker psykologiske thrillere vil like denne. Selv ville jeg gjerne fått vite litt mer om biltyveriene og brannen, uten det trekker ned for en fin leseopplevelse. Jeg koste meg gjennom boka.

 

Nå er jeg klar for marsboka i lese utfordringen, og håper det også er ei bok jeg liker!

 

Fakta:

 

Forfatter: David Ärlemalm

Norsk tittel: Litt dødt rundt øyene

Forlag: Aschehoug

Format: E-bok

Utgivelsesår: 2021

Sjanger: Roman – skjønnlitteratur

Originaltittel: Lite död runt ögonen

Oversatt av: Gøril Eldøen

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg