Vidar Sandem “Om Livet går så fort at du tror det står stille”

Vidar Sandem “Om Livet går så fort at du tror det står stille”

“Livet går så fort at du tror det står stille” er en rystende og opprivende bok om en ung gutt som vokser opp med en alkoholisert og voldelig far, om guttens forhold til moren og broren, om Lise, som han forelsker seg hodestups i, og hvordan livet senere, som godt voksen mann, når moren dør, invaderes av minner og drømmer. En vakker og vond fortelling av en av våre store teaterpersonligheter.

Vidar Sanden (f. 1947) er en av våre store teaterpersonligheter, både som skuespiller og teatersjef

Handlingen i romanen blir fortalt i to historier. En historie som foregår i sekstiårene, og en i 2016. Boka begynner med at hovedpersonen får beskjed om at moren er død. Mannen plages av selvbebreidelse fordi han dro hjemmefra som femtenåring, og lot mora være alene igjen med faren.  Nå hun oppsøker hun ham etter sin død.

Den andre historien er fra barndommen og oppveksten med den alkoholiserte og voldelige faren, samt guttens forhold til mora. Han er 13 år og føler seg makteløs fordi han ikke greier å forsvare mora, samtidig som han er hodestups forelsket i Lisa.

Boken handler om en vanskelig oppvekst, sorg og skam. Handlingen er lagt til ei bygd i Østfold. Noen av personer og historier er autentiske, andre ikke. Språket er godt, og lettlest og det er en alt i alt en grei bok om en vond barndom. Jeg likte boka bedre etter hvert som jeg kom inn i den, enn jeg gjorde helt i starten. Selv hadde jeg ventet meg enn annen type oppvekstroman, men jeg anbefaler den videre, for andre vil nok like den bedre enn meg,

Terningkast 4

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg