Vibecke Groth “Ensom er den som ikke er nummer én for noen”

Vibecke Groth “Ensom er den som ikke er nummer én for noen”

 

Nanna er nesten 60 år, bestemor, partner i et advokatfirma og lever et godt liv med villa på Oslos beste vestkant. En dag rakner alt; Christian, mannen hun har vært gift med i 30 år, forlater henne for en yngre kvinne. Nanna kjemper en intens kamp for å prøve å komme seg på bena igjen, samtidig som en av klientene hennes opplever et drama som Nanna tvinges til å ta del i.

Dette er en intens og gripende roman om svik og svakhet, vennskap og styrke.

 

Om forfatteren:

 

Vibecke Groth (f.1947) er en norsk jurist og forfatter av kriminalromaner. Groth ble Cand. jur. i 1979. Etter endt utdannelse arbeidet hun i flere år som partner i advokatfirmaet Arntzen, Underland & Co, deretter var hun dommer i Borgarting lagmannsrett. Hun har gitt ut fire krimbøker før denne boka her. Dette er hennes debut som skjønnlitterær forfatter.

 

Meg om boka:

 

Etter gitt ut fem krimromaner så beveger forfatteren seg over i en annen sjanger, og gir ut en skjønnlitterær roman. Etter å ha lest hennes siste krim, «Savnet», som jeg synes var en god roman, så jeg frem til å lese denne boka. Jeg var glad jeg fikk muligheten til å førlese den.

 

Nanna på snart 60 år føler hun har et fint liv, med et langt og godt ekteskap, barn, barnebarn og en god jobb som partner i et advokatfirma, selv om ektemannen har virket litt fjern i der siste. På nyttårsfeiring hos gode venner konfronterer hun ham med det. Da smeller bomba. Mannen har funnet seg en annen og yngre jente. Han vil skilles. Hele Nannas tilværelse faller sammen.

Det blir en intens kamp for å komme seg på beina igjen. Det som holder henne noe oppe er en farskapssak hun jobber med, som hun blir mer en vanlig involvert i.

 

Boka har korte og handlingsmettede kapitler, som slutter slik at en stadig vil lese videre. Boka er lettlest, vi blir godt kjent med både karakterer, plasser og miljø. Forfatteren skriver godt og lett, og på en respektfull måte om de involverte. Handlingen blir fortalt lineært, med noen tilbakeblikk.

Dette er en realistisk historie jeg tror mange vil kjenne seg igjen i. Boka handler om svik, svakhet, vennskap og styrke. Hvordan takler venner og familie sånt som dette? Var virkelig alle vennene hun og Christian hadde felles, ekte venner? Er gresset virkelig grønnere på den andre siden?

Jeg ble fort fanget i historien og klarte ikke å la være å føle med Nanna, i hennes kamp for å reise seg igjen, etter at alt er blitt røsket vekk under henne.  Jeg ble veldig positivt overrasket, for jeg må innrømme at jeg slett ikke var sikker på om dette var ei bok for meg.

Ingenting er bedre enn når bøker overasket på denne måten, og det var kjekt å lese denne nye siden av forfatterskapet hennes. Jeg synes hun kommer veldig godt fra sjangerbyttet, dette er en fin bok som jeg anbefaler sterkt videre!

Min anmeldelse av hennes siste krimbok:

https://miniblogg.no/henningbokhylle/102942/vibecke-groth-savnet.html

Andre bloggere om denne boka:

https://hverdagsnett.no/index.php/boktips/skjonnlitteratur/1601-ensom-er-den-som-ikke-er-nummer-en-for-noen

Fakta:

 

Forfatter: Vibecke Groth

Tittel: Ensom er den som ikke er nummer én for noen

Forlag: Liv Forlag

Sjanger: Roman

 

Boka er mottatt som pdf-fil av forlaget

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg