Uro av Jesper Stein

Uro av Jesper Stein

 

Forlaget om boka:

 

En mann blir funnet drept på Assistens kirkegård natten etter at politirazziaen mot Ungdomshuset på Nørrebro utløste brutale opptøyer i 2007. Den døde er iført svart finlandshette og militærstøvler, noe som straks retter mistanken mot politiet, som har voktet kirkegården strengt mens urolighetene har pågått: Kan gjerningsmannen finnes blant betjentene, som har gått for langt i kampens hete? Eller har noen prøvd å tåkelegge saken? Drapsavdelingens problembarn, kriminaloverbetjent Axel Steen – skilt far med kjærlighetsproblemer, økende hasjbruk og uttalt dødsangst – blir satt til å lede etterforskingen, som etter hvert viser forbindelser til både narkogangstere fra Balkan og gjengmiljøet på Blågårds Plads, og til politi ets elitestyrke i PET-bunkersen i Søborg. Uro er hardkokt krim fra København, og første bok i serien om Axel Steen.

 

Om forfatteren:

 

Jesper Stein debuterte i 2012 med Uro og har skrevet syv bøker i serien om Axel Steen. I 2015 vant han De Gyldne Laurbær og i 2018 Harald Mogensen-prisen for årets beste danske krim. Han regnes som en av Danmarks ledende krimforfattere.

 

Meg om boka:

 

Denne danske forfatteren har gått under min radar. De tre første bøkene i serien blir nå re-utgitt på Kagge forlag. Jeg synes det er artig å prøve seg på nye forfattere. Det blir spennende å se om boka faller i smak eller ei.

 

I 2007 gjennomførte politiet en razzia mot ungdomshuset på Nørrebro. Razziaen utløste brutale opptøyer. En mann iført finlandshette og militærstøvler blir funnet drept på Assistent kirkegård samme natt. Politiet brukte store ressurser på å vokte kirkegården mens opptøyene pågikk. Noe som retter mistanken for drapet mot politiet. Gikk en av betjentene for langt i utførelsen av jobben sin? Kriminalbetjent Alex Sten blir satt til å lede etterforskningen. Han har et frynsete rykte på seg. Han røyker hasj, er en skilt far med kjærlighets problemer og dødsangst. Etterforskningen avdekker forbindelser til narko gangstere fra Balkan, gjengmiljøet på Blågårds Plass og til politiets elitestyrke i PET- bunkersen.

 

Det er veldig variasjon i lengden på kapitelene. Alt i fra korte til veldig lange. Cliffhangere forekommer. Språket bra og historien flyter bra fremover. Vi blir i passe mengde kjent med plasser og miljø. Karakterene er bra opparbeidet og passer fint til historien i boka. Historien er 100% fiksjon, men det er ting vi får fortalt som fremstår realistisk, som en vil kjenne igjen fra nyhetsbildet. Handlingen er lagt til København området, som er en populær by for nordmenn og besøke, så her vil muligens mange kjenne seg igjen.

 

Jeg ble fort dratt inn i handlingen i boka og her ble jeg værende til siste side var lest og lyttet til. Det ble en riktig så spennende lesestund jo lengre ut i boka jeg kom. Det var ei vond å legge i fra seg. Det ble riktig så spennende for meg. Forfatteren la ut nok spor på mulige løsninger på plottet. Jeg hang med helt til slutt før det åpenbarte seg for min del. Jeg tror mange med meg vil slite med å ta plottet. Et godt opparbeidet plott. Det blir noen rom for pustepauser, men boka har bra tempo, action og spenning  Boka er noe brutal, men ikke for brutalt vil jeg si. Er du en av de som liker litt mer brutalt, så er dette ei bok for deg. Selv om hovedpersonen Axel Steen ikke er helt realistisk, så falt han i smak her. Tror mange av de som liker Jo Nesbøs tidligere bøker om Harry Hole vil like den, selv om denne ikke er like brutal som de. Skal jeg sette fingeren på noe, så kunne nok boka vært noe kortere, men mulig dette skyldes at er første boka i en serie.

 

Jeg valgte å lytte litt innimellom til boka. Boka er innlest av Trond Heien. En behagelig innleser synes jeg, som gjorde det til en fin lytte stund for min del.

 

En meget bra og lovende start på denne seieren. Nok til at jeg skal lese bok nummer to i serien. For meg ble det passe brutal, noe som passet bra nå etter noen mer snillere krimbøker. En noe råere Politikrim. En spennende hardkokt Københavner krim. Ei bok jeg anbefaler videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Uro
Forfatter: Jesper Stein
Forlag: Kagge
Utgitt: 2024
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer 1
Oversatt av: Marius Middelthon

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg