Ultimatum av Leif Knudsen

Ultimatum av Leif Knudsen

 

Forlaget om boka:

 

Robert Irving, tidligere knyttet til Beredskapstroppen, blir bedt av KRIPOS om å hjelpe under overleveringen i en kidnappingssak. Men saken tar en uventet og dramatisk vending når løsepengene skal betales og offeret frigis.

 

Irving er imidlertid fast bestemt på å fullføre oppdraget og setter himmel og jord i bevegelse for å finne både offeret og kidnapperne før det er for seint. Til dette får han hjelp av den tidligere spesialsoldaten Henrik Christie, som noen år tidligere selv hentet ut sin datter dypt i den Libyske ørkenen i en liknende sak.

 

Med sin militær -og politifaglige bakgrunn utgjør de to en livsfarlig duo. Men utfordringene står i kø. Vil de lykkes?

 

Om forfatteren:

 

Leif Knudsen (74) har bodd i Re hele sitt voksne liv med kone og barn, men har nå flyttet til Tønsberg. Han jobbet i mange år som eiendomsmegler. Han debuterte med boka “Haram” i 2019, og “Svart hav” i 2021

 

Meg om boka:

 

Etter lest de to første bøkene til forfatteren, er han ute med “Ultimatum” som er den tredje boken i triologien om den tidligere spesialsoldaten Henrik Christie. Etter å ha likt de to første bøkene godt, så kan jeg ikke si annet enn at jeg gleder meg til å lese boka, når den itillegg dukket uventet opp i postkassen.

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler. Enkelte kapitler inneholder cliffhangere. Språket er lett, men bra. Historien flyter bra fremover. Vi blir bra kjent med plasser og miljø uten at det blir for mye. Karakterene er bra, og passer fint til storyen. Handlingen foregår i både Oslo og Stockholm. Historien er fiksjon med snev av sannhet. Handlingen er linær.

 

Så har jeg lest nok en bok fra forfatteren. Enda en gang ei bra bok fra han, selv om den ikke er den beste av hans bøker, så er den verd å lese. Jeg ble raskt slukt inn i boka og handlingen. For han klarer nok en gang og underholde meg. Det medførte det ble noen lange spennende leseøkter.

 

Boka starter med grunnen til Irving sluttet i beredskaps troppen, så blir det kidnappings storyen resten av boka. Boka har jevne spenningstopper utover, og det blir mer og mer spennende, og nervepirrende før det hele åpenbarer seg og vi får svar på løse tråder. Her er det passelige doser med spenning utover, så det blir rom for pustepauser. For det ser ganske åpenlyst ut før den tar en vendig, og en må starte på ny, og tenke ut mulig løsninger. Jeg ble tatt på senga av det. Noe jeg synes er bra at det ikke virker så åpenlyst for tidlig. Da detter jeg fort av. Noe annet som jeg likte med boka er at vi får høre om svenske kriminelle miljøer, som jo vi leser mye om i nyhetene nå for tiden. Det overskygget ikke selve storyen og plottet, noe som passet fint til handlingen. Vi får også høre litt om Hagen saken og den mystiske forsvinningen. Så  dagsaktuelte temaer i boka. Dette passer fint til plottet i boka. Boka er passe brutal og vil passe de fleste krim lesere. En god krim må ha såpass synes jeg. Selv om den ikke når helt opp så er det absolut ei leseverdig bok. For skrive kan han. Han klarer og holde på leseren boka gjennom, selv om jeg synes han kunne holdt løsningen litt mer skjult til slutten av boka. Leif Knudsen er en mindre kjent forfatter som skriver bra og underholdende krim. Det gleder meg ekstra når mindre kjente skriver bra krim.Han fortjener absolutt å nå ut til flere lesere. Jeg anbefaler alle hans bøker videre. Er du blant de som liker en god thriller? Da er dette ei bok for deg. Boka er et fint julegavetips til den som har lest det meste av krim.

 

Litt fun fact til slutt. Forfatteren har også en bror som har gitt ut krimbøker. Han heter Jan Erik James Knudsen.

 

Fakta:

 

Tittel: Ultimatum
Forfatter: Leif Knudsen
Forlag: Maxwell
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: bok nummer 3

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 4+

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg