Tyskerjentene – historiene vi aldri ble fortalt Av Helle Aarnes

Tyskerjentene – historiene vi aldri ble fortalt
Av Helle Aarnes

 

Forlaget om boka:

 

Dette er en rystende beretning om en mørk side av vår krigshistorie. De norske tyskerjentene var langt flere enn de fleste er klar over. Den offisielle norske krigshistorien forteller lite om vår behandling av disse kvinnene. De brøt ingen lov, men de valgte fiendens menn. Straffen var knallhard. Mange ble skamklippet av mobben. Langt flere ble utsatt for grove statlige overgrep. Her møter vi Else som ble internert og deportert til Tyskland, Gudrun som ble lobotomert, Therese som måtte gi bort datteren og Ellen som fikk barn hos naziorganisasjonen Lebensborn og deretter ansatt samme sted. Flere av de siste tidsvitnene forteller her sine historier for første gang. Det er krigshistorien vi aldri fikk høre.

 

Om forfatteren:

 

Helle Cathrine Aarnes er journalist i Bergens Tidende, bosatt i Oslo. Aarnes mottok i 2008 Den store journalistprisen for sin artikkelserie «Tyskerjentene» i Bergens Tidende. I 2009 ga hun ut debutboken Tyskerjentene: historiene vi aldri ble fortalt på Gyldendal forlag. Boken er planlagt filmatisert.

 

Meg om boka:

 

Det er ikke alle bøker jeg lytter til som fører til omtale av boka. Denne her boka ville jeg skrive litt om på bloggen. Boka er basert på en artikkel serie forfatteren hadde i Bergens Tidende. Hun mottok også en journalist pris for denne boka her. Boka handler om et tema jeg ville høre og lære mer om. Jeg har ikke funnet mye literatur om tyskerjentene. Så gleden var stor når jeg fant lydboka på biblioteket.

 

Det fleste som har lest eller hørt om krigen vet hvordan de norske jentene som ble forelsket i tyskere under og etter krige ble behandlet. De brøt ingen lover. De ble kun forelsket i fiendens menn. Et mørkt kapittel i norsk krigshistorie. Mange valgte ikke å fortelle sin historie, men takk til de som ble med i boka og fortalte sin historie. Det var langt flere tysker jenter en vi var klar over. Det er lite historier om dette teamet i den norske krigshistorien. Straffen var hard og brutal som skamklipping av mobben. Langt flere ble utsatt for grove statlige overgrep. Her møter vi forskjellige kvinner og får høre hva de ble utsatt for. Her får vi sterke og rystende historier fra de siste tidsvitner.

 

Jeg hadde en fin, men samtidig sterk og rystende lyttestund. Den var itillegg også veldig lærerik. En sitter ikke igjen uberørt etter å ha lyttet til boka. Så interessant var boka at jeg lyttet i hver ledige stund En klarer nok ikke å sette seg inn i hvordan disse kvinnene og barna deres hadde det. Derfor er det viktig at forfatteren får frem disse historiene her. All ære til jobben hun har lagt ned for å få gitt ut boka. Hun får med mye om tyskerjentene som gjør den veldig interessant tross tema og historiene vi tar del i.

 

Janne Kokkin er innleser av boka. En innleser som passet meg fint. Hun gjorde det til en fin lyttestund. Hun passet perfekt til denne historien vi tar del i. Boka har fin fremdrift. Språket er bra. Kapitlene har passe lengde.

 

Nok en gang har jeg hatt en fin lyttestund til norsk krigshistorie. Jeg liker å lytte til historier og bøker fra krigen. Jeg har valgt å lytte til flere sider av krigen i det siste. Det er for å lære mer og grunner til at nordmenn tok valgene de gjorde. Noen hadde grunner til at det ble sånn. Denne gangen er det tyskerjentene som ble valget. Er du intresant bok i historie fra krigen, så er dette ei bok jeg anbefaler sterkt videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Tyskerjentene – historiene vi aldri ble fortalt
Forfatter: Helle Aarnes
Forlag: Lydbokforlaget/Gyldendal
Sjanger: Sakprosa
Utgitt: 2009
Spilletid: 5t26m
Innleser: Janne Kokkin

 

Boka er lånt på biblioteket.

 

Terningkast 5

 

2 kommentarer
    1. Tenker at det er bra at slike bøker kommer. Det blir visst aldri nok av historier fra krigen, og etterkrigstida, men det må tåles å trekke fram nyanserte synspunkt. Tenker også at det er bra at det er kommet flere filmer som ligger i samme gate. Den siste jeg så var Konvoi, som handlet om en gedigen tabbe gjort i 1942, med grusomme ettervirkninger.

      1. Det er bra med sånne bøker. Intresant og lærerikt. Den filmen vil jeg se. Lest mye om krigsseilerne jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg