Torkil Damhaug “Hund uten grav”

Torkil Damhaug “Hund uten grav”

 

Forlaget om boka:

 

Gina Witt, feminist og tv-kjendis, beundres og hates for sitt aktualitetsmagasin på NRK. En episode om overgrep får fatale følger, og kort etter blir den omstridte programlederen funnet drept i søsterens hjem.

Den tidligere stjerneadvokaten Fred Rivers får vite at det var datteren hans Silje som kom hjem og fant den drepte – og at drapet har en uhyggelig likhet med det han for tolv år siden selv ble dømt for. Han blir ikke kvitt tanken på at også Silje kan være i fare.

 

Om forfatteren:

 

Torkil Damhaug (f. 1958) har studert litteraturvitenskap og antropologi ved Universitetet i Bergen og medisin ved Universitetet i Oslo, der han fikk en cand.med. i 1991. Han arbeidet som lege i Lofoten 1991–92 og ved psykiatriske institusjoner i Akershus. Han ble godkjent spesialist i psykiatri i 2006. Han debuterte i 1996 med romanen «Flykt, måne.» Han har totalt gitt ut 11 romaner og krimbøker. Han har også vunnet Rivertonprisen to ganger.

 

Meg om boka:

 

Denne boka er frittstående, men flere karakterer fra tidligere bøker spiller en viktig rolle også i hans nye bok, blant annet forsvarsadvokaten Fred Rivers fra boken “Glasshjerte.”
“Hund uten grav” er en thriller.

Tv-Kjendisen Gina Witt er både beundret og hatet for sitt aktualitetsmagasin på NRK. I tillegg til å være tv-kjendis er hun feminist. Hun blir funnet drept i hjemmet til sin søster kort tid etter en episode som omhandlet overgrep.
Silje, som er datteren til den tidligere stjerneadvokaten Fred Rivers, er den som kom hjem og fant tanten sin Gina Witt drept på soverommet. Drapet ligner uhyggelig på det drapet Fred for 12 år siden ble dømt for, noe som var grunnen til han ble avskiltet som advokat. Derfor tror han at datteren Silje nå befinner seg i fare.

Boka har noe lange kapitler, der enkelte slutter med cliffhangere. Selv om de er lange fungerer det fint, for historien veksler i de forskjellige kapitlene. Vi blir passe kjent med plasser og miljø. Det er en god del personer å bli kjent med, men vi blir godt kjent med karakterene i boka. Det er interessant å følge dem og Damhaug beskriver følelsene deres bra. Språket er også godt. Handlingen er for det meste lagt til Oslo og området rundt.

Dette er en thriller med uventede vendinger der forfatteren klarer å villede leseren til siste side. Leseren blir dratt inn i en verden der vold og hevn truer, men romanen handler like mye om omsorg og forsoning, i tillegg til spenningen.
Boka krever at leseren er våken og til stede under lesingen, for det skjer mye som en må ha kontroll på. Jeg må innrømme at jeg holdt på å gi opp lesingen underveis, men jeg er glad jeg ikke gjorde det. Romanen blir bare bedre og bedre etter hvert, så ikke gi opp boka for fort.
Dette er en krim jeg tror vil passe for de fleste, da den verken er for grotesk eller inneholder spesielt mye politietterforskning.
Dette er en litt annerledes thriller, uten at det er noe minus, og selv om ikke thrilleren oser av action og spenning er det allikevel spennende når sannheten kommer for en dag.

Forfatteren legger ut uventede vendinger som stadig får leseren til å måtte tenke nytt, og jeg forutså ikke slutten. Jeg satt og trippet ytterst på stolen mens jeg leste, og forfatteren lurte meg gang på gang inntil løsningen kom krypende. Etter en litt treg start, ble boka stadig bedre inntil jeg var helt hekta. Jeg likte uhyggen Damhaug skapte, og de uventede vendingene som var med på å drive historien fremover. Dette er en intelligent thriller hvor leseren må bruke hjernecellene underveis. En thriller fra øverste hylle. En bra bok som jeg anbefaler for mørke høstkvelder.

 

Fakta:

 

Forfatter: Torkil Damhaug
Tittel: Hund uten grav
Forlag: Cappelen Damm
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: Thriller

 

Boka er mottatt som pdf-fil av forlaget.

 

Terningkast 5+

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg