Tore Tveit “Min mor døde barnløs”

Tore Tveit “Min mor døde barnløs”

Den førtidspensjonerte Skiens-læreren Knut Oskar Pedersen er en særing og en einstøing, men når han begynner å fundere over hvem moren hans var, som tilbrakte de seks første årene av hans liv på mentalsykehus, og som deretter døde, begynner livet hans langsomt å endre seg. Han blir vennligere innstilt overfor naboene, og ikke minst, han får bedre kontakt med faren, som alltid har vært en lukket mann.

Tore Tveit har skrevet en rekke bøker for både voksne, ungdom og barn. Denne boka hadde han ikke planlagt å skrive. Han trodde han var ferdig med å skrive romaner, men han fikk ikke Knut Oskar Pedersen ut av hodet.

I boka møter vi den uføretrygda læreren Knut Oskar Pedersen som liker å gå tur, gjerne med kaffe og noen skiver med brunost. Han en einstøing og særing, akkurat som faren hans er.  Han lever et rolig og tilbaketrukket liv i en toroms leilighet uten telefon og internett.  Etter hvert som han søker svar om sin mor og familien, endrer han seg. Han blir mer vennlig innstilt til andre, både far, onkel, naboer og bekjente, en forandring han selv slett ikke forventet. 
Vi er med han på vandring rundt om i Skiens gater hvor han deler av sine historiske betraktninger fra Skienområdet, personer, bygninger og monumenter. 
Romanen utforsker temaer som identitetssøken, å føle seg sosialt og samfunnsmessig mistilpasset, mellommenneskelige faktorer, forsoning og angst. Selv om dette kan høres tungt ut, så er det ikke det. Boka er tidvis faktisk veldig morsom. 
Dette er ei veldig god, varm og lettlest bok, med masse humor. Språket er lett og flere av ordspillene i boka fikk meg til å le godt. Jeg storkosa meg hele boka gjennom, og sleit virkelig med å legge den fra meg. Boka er nok ekstra kjekk for de som har tilknytning til Skien.

Dette var en bok jeg ga meg i kast med uten noen form for forventninger, og den overrasket positivt til de grader, så jeg anbefaler den sterkt videre.  Her får dere en skjult leseskatt, som jeg tror dere vil kose dere med en fin høstkveld.  Jeg synes der er utrolig gøy å komme over sånne skjulte perler, og gir den terningkast fem.

Boka kan kjøpes hos de fleste nettbokhandlere eller direkte fra forlaget
Terningkast 5

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg