Tore Sivertsen – Vinterpuls

Vinterpuls av Tore Sivertsen

 

Forlaget om boka:

 

Vinteren er i ferd med å feste grepet på det lille, nord-norske tettstedet. Gode mennesker møter hverandre, og pulsen stiger mens snøen laver ned. Men ondskapen kommer til bygda, og de to parallelle virkelighetene kolliderer brutalt. Midt imellom står Petter Savio som mener å vite forskjellen på rett og galt … I denne historien får vi mange glimt fra nordnorsk virkelighet, med hverdagsliv, spenning og svart humor.

 

Om forfatteren:

 

Tore Sivertsen er en komponist, sanger og gitarist fra Narvik. Han har gitt ut en rekke plater og måter gjennom mange år. Nå debuterer han som forfatter med spenningsromanen “Vinterpuls”

 

Meg om boka:

 

Tore Sivertsen debutere som forfatter som godt voksen med denne boka her. Jeg synes alltid at det er kjekt med nye fortellerstemmer, så når denne boka dukket opp i postkassen sneik den raskt i lesekøen min.

Handlingen i boka starter med en hendelse i 1980 før den hopper til 2015. Handlingen i boka er lineær. Boka begynner ganske rolig, vi får ta del i hverdagslivet til involverte personene i boka, Vinteren er på vei, nye vennskap oppstår og mellom noen av dem oppstår det også søt musikk. Deretter skifter boka karakter og det blir mer spenning over handlingen. Valgene noen tar vil forandre dem for alltid.

Boka er meget lettlest, skrevet i et lett språk med korte kapitler som slutter slik at en bare vil lese videre. Boka har gode dialoger og mye svart humor som fikk meg til å trekke på smilebåndet. Mye av handlingen i boka er bygd opp rundt Petter Savio. Vi blir godt kjent med både han og de andre karakterene i boka, og vi kan også kjenne oss igjen i flere av de vidt forskjellige personlighetene, Handlingen foregår i et ikke navngitt bydd utenfor Narvik der puben i byen er det store samlingstedet. Stadige skifter mellom karakterene i boka driver handlingen fremover.
Her er ingen store beskrivelser av scener, miljø eller plasser, men forfatter får likevel frem stemningen i boka. Plottet er enkelt og rett frem. Jeg synes forfatteren har skapt en fin miks av fiksjon og realistiske ting, noe som er med på å gjøre boka leseverdig.
I starten av boka lurte jeg nok litt på om dette helt var ei bok for meg, men så skiftet den brått vending og ble riktig så bra. Dette er en kort, enkel og lettlest roman, som likevel rommer mye.

Denne boka passer fint til både eldre ungdommer som voksne. Liker du vanligvis noveller, så er dette også ei bok jeg anbefaler deg å lese, for selv om dette er en spenningsroman, så minner den også om en novelle. Sliter du med leselysten så er denne enkle og stillferdige, men spennende boka, perfekt som lesestoff. Dette er en bok som blir bedre og bedre jo lengre ut du kommer i den, og jeg greide ikke å legge den fra meg før den var ferdiglest, jeg måtte få med meg slutten.
Jeg synes forfatteren har skrevet ei bra debutbok, og jeg håper han kommer med flere bøker. Jeg tror også han kunne vært en dyktig novelleforfatter! Dette er en fin liten feriebok jeg gjerne anbefaler videre.

 

Fakta:

 

Forfatter: Tore Sivertsen
Tittel: Vinterpuls
Forlag: Lyst Forlag
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: Spenningsroman

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg