Tonje A. Lissandrin “Rød sone”

Tonje A. Lissandrin “Rød sone”

 

Forlaget om boken:

 

Europas første koronadødsfall fant sted i landsbyen Vò, i februar 2020. Området ble umiddelbart satt i karantene og Tonje Lissandrin observerte situasjonen på nært hold.

Rød sone er en diktsamling om koronapandemien, skrevet av en norsk immunolog med et italiensk perspektiv

 

Om forfatteren:

 

Tonje A Lissandrin er født i 1975 og er en norsk forfatter bosatt i Italia. Hun er utdannet immunolog og har gitt ut flere vitenskapelig artikler i internasjonale, medisinske tidsskrifter og i 2018 debuterte hun som skjønnlitterær forfatter med novellesamlingen «Venteromsnoveller.»

 

Jeg har lest hennes første bok som forfatter “Venteromsnoller” som jeg likte veldig godt. Jeg skal ikke skryte av å ha lest så mange diktbøker, og jeg har heller ikke fullført alle jeg har begynt på. Det var derfor med veldig åpent sinn jeg startet å lese denne diktsamlingen.

 

Diktene er forfatterens rapport fra da Italia stengte ned. Hun bor selv i det området som var det aller første som ble stengt ned i Europa, et område som ble meget hardt rammet. Diktene ble skrevet mens hun satt i lockdown, og gjennom diktene kjenner vi på forfatterens frustrasjon og opplevelser. I tillegg til diktene fra nåtid, tar hun oss også med tilbake i historien om Venezia.

(Les notene bakerst i boka om dette.) Innimellom diktene finner vi også sitater fra andre forfattere. Diktene har varierende lengde, noen korte. Noen lange, og i noen av diktene møter vi igjen de samme personene. Det vil alltid i sånne samlinger være noen dikt som utmerker seg, og det var det selvfølgelig også i denne samlingen.

 

Jeg likte «Venteromsnoveller» godt, og kjente meg igjen i mye av det hun skriver. Har du lyst å reise av gårde i disse tider, så les disse diktene og drøm deg vekk. Budskapene i diktene er lette å forstå, noe jeg liker. Hvis du tenker at du er lei av å lese om korona, så gi den likevel en sjanse. Dette er en fin og varm diktsamling som jeg anbefaler deg å lese.

 

Bildet på forsiden er malt av Jarl Goli som mange av oss kjenner fra tv-skjermen.

 

Andre bøker jeg har lest av forfatteren:

https://miniblogg.no/henningbokhylle/40360/venteromsnoveller-for-hverdaglivets-pauser.html

 

Andre bloggere som er mye flinkere på dikt enn meg, har også lest og anmeldt «Venteromsnoveller.» De kan leses her:https://tinesundal.blogspot.com/2021/03/rd-sone-dikt-av-tonje-lissandrin.html?m=1

https://artemisiasverden.blogspot.com/2021/02/rd-sone-av-tonje-lissandrin-sterke.html?m=1

https://tinesundal.blogspot.com/2021/03/rd-sone-dikt-av-tonje-lissandrin.html?m=1

Fakta:

 

Forfatter: Tonje A. Lissandrin

Tittel: Rød sone

Forlag: Liv forlag

Utgivelsesår: 2021

Antall sider: 108

Format: Innbundet

Sjanger: Dikt

 

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast: 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg