Tone Nilsen-Bie “På leit etter hjartet ditt”

Tone Nilsen-Bie “På leit etter hjartet ditt”

 

Forlaget om boka:

 

Eg gret ikkje. Låg der og stira mot døra. Ville berre halde handa di i mi. Stryke kinnet mitt mot ditt. Kyssa deg varsamt. Men dei sa nei. Eg fekk ikkje. Du var kanskje ti meter frå meg. Kanskje mindre, men avstanden hadde ikkje noko å seie, om eg ikkje fekk kome heilt til deg. Eg kunne like gjerne svevd i verdsrommet og vorte soge inn i eit svart hòl. Tirill har vore forelska i Sigve i fleire år. Endeleg bryt han med kjærasten. I Tirill vaknar eit fornya håp om at det no skal bli dei to. Ingen av dei to kan føresjå kva som kjem til skje. Sorga Tirill får kasta på seg lét seg ikkje stanse, men veks i staden sterkare. Saknet etter han ho aldri fekk gjer Tirill reint besett, og alt handlar om å finne ut korleis ho kan gje slepp. På leit etter hjartet ditt er ein ungdomsroman om sorg, men og om val ein tek som ung. Kven ein er og kven ein kan kome til å bli

 

Om forfatteren:

 

Nilsen-Bie (44) jobber som lektor på Alta videregående skole og har skrevet teaterstykker. Hun er tidligere publisert i ulike antologier. “Sumarvariasjoner” er hennes skjønnlitterære debut. “På leit etter hjartet ditt” er hennes andre bok.

 

Meg om boka:

 

Forfatterens første bok, “Sumarvariasjoner” var en novellesamling for ungdom. Nå er hun klar med en ungdomsroman fra 12 år og oppover. Begge bøkene er skrevet på nynorsk. Etter å ha likt novellesamlingen hennes, så jeg frem til å lese denne romanen.

I boka møter vi Tiril som er i slutten av tenårene. Hun er jeg-stemmen i boka.
På en fest blir hun oppsøkt av Sigve som hun har vært forelsket i mange år i. Han forteller henne at han har gjort det slutt med kjæresten sin. Når han forteller Tiril at det er henne han vil ha, så tror hun ham ikke. Hun mener han er full, noe som skal få uante konsekvenser.
Når hun våkner, har hun likevel et fornyet håp om at det skal bli de to. Isteden blir hun nærmest besatt av han hun aldri fikk.

Boka har korte og lettleste kapitler som passer målgruppen. Handlingen har driv, noe som gjør at leseren ikke ramler av lasset. Dette er en ganske kort roman på litt over 100 sider, og det er relativt få karakterer å holde styr på. Miljø og plasser er beskrevet i passe mengde.

Dette er først og fremst en bok om sorg, men den handler også om valg man tar, dårlig samvittighet og skyldfølelse. Forfatteren spiller på følelser, og valgene vi tar, kan forme oss for resten av livet og få uante konsekvenser.
Romanen passer for både gutter og jenter, og kan fint også leses av voksne også. Selv om det var en ungdomsbok, så likte jeg det jeg leste og synes forfatteren har skrevet en god bok om sorg. Jeg leste den i løpet av et par timer, og slet med å legge den fra meg underveis. Den vil garantert få leserne til å felle en tåre og to, slik også jeg gjorde, for her settes følelsene i sving. Man får medfølelse med Tiril og vil henne godt, selv om man kan rive seg i håret over noen av valgene hun tar. Det er ingen fasit på hvordan man takler sorg, og noen klarer seg bedre enn andre. Det har jeg også sett og erfart selv i løpet av livet.
Sorg er vanligvis ikke noe vi tenker mye over i hverdagen, og forfatteren har skrevet en viktig ungdoms ok om temaet. Ei bok jeg anbefaler sterkt videre.

 

Min omtale av den første boka hennes:

https://henningbokhylle.blogg.no/tove-nilsen-bie-sumarvariasjoner.html

 

Fakta:

 

Forfatter: Tone Nilsen-Bie
Tittel: På leit etter hjartet dit
Forlag: Utenfor Allfarvei forlag
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: Ungdomsroman fra 12 år

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg