Til hundene av Mikkel Vika

Til hundene av Mikkel Vika

 

Forlaget om boka:

 

Noveller som treffer deg i hjertet og magen. Til hundene er Mikkel Vikas tredje novellesamling. Om forrige bok skrev Jonas Bals i Klassekampen: «Mesterlige skildringer av klassekonflikt i det norske sosialdemokratiet.» og at boken inneholdt en av de beste og vondeste far-sønnrelasjoner han har lest. I årets bok fortsetter Mikkel Vika utforskningen av nære relasjoner: foreldre og barn, søsken, parforhold, vennskap, i et tydelig klasseperspektiv. Her finner han de sviende såre punktene, og de små, hverdagslige glimtene av lys

 

Om forfatteren:

 

Mikkel Vika (f. 1985) vokste opp i Tønsberg og bor i dag på Nesodden. Vika er utdannet samfunnsviter, arbeider som saksbehandler i Patentstyret, har tidligere vært redaksjonsassistent i Bergensavisen og praktikant ved Norges ambassade i Estland. I 2016 ga han ut sin første bok, Nowa Huta. I 2019 kom Jeg vil helst ikke være her.

 

Meg om boka:

 

Mikkel Vika kom nå i høst med sin tredje novellesamling som består av 14 noveller Denne samlingen med noveller har en rød tråd. Samlingen handler om de nære relasjoner, forholdet mellom brødre, sønner og fedre, parforhold og vennskap. Jeg kjente meg igjen i handlingen, noe som gjorde at de fremsto som realistiske og troverdige. Du vil nok også kjenne deg igjen i flere av novellene, fra din egen eller andres hverdag. Det er et vidt spenn i novellen, men de handler mye om de bevisste og ubevisste samspillet mellom mennesker, og forsøket på å finne sin egen eller andres rettmessige plass.
Novellene var passe lange og noenlunde like på lengde. Det er få personer å forholde seg til, tidsperspektivet varierer fra kort til langt. Som mange andre noveller har de en twist på slutten. Språket er bra og stilsikkert, skrevet av en forfatter som behersker sjangeren til fingerspissene.
Nivået på novellene var jevnt over bra, men som alltid er det noe som utmerker seg. De jeg likte best var “Hundene”, “Siste kvelden”, “Dyret”. “Brøde” og «Lukta av Snømann”
Etter å ha lest mange antologier og novellesamlinger, er jeg blitt veldig begeistret for novellesjangeren.. Denne samlingen har virkelig kvalitet, og føyer seg inn i rekken av de bedre samlingene jeg har lest.
Jeg anbefaler flere å få øyene opp for noveller! De er perfekte å lese mellom lengre bøker, eller når det er lite tid for lesing. En novelle eller to kan man ofte rekke å lese, selv i en hektisk hverdag.
Skal du prøve deg på en novellesamling i høst. så er dette en bok jeg mer enn gjerne anbefaler videre. Hvis du i utgangspunktet er skeptisk til noveller, så tror jeg du vil bli positivt overasket etter å ha lest denne samlingen!

 

Fakta:

 

Forfatter: Mikkel Vika
Tittel: Til hundene
Forlag: Vigmostad&Bjørke
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: Noveller

 

Boka er mottatt som pdf-fil av forlaget

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg