Thomas Marco Blatt “Vi kom fra Liverpool”

Thomas Marco Blatt “Vi kom fra Liverpool”

 

Forlaget om boka:

 

Når Fred O’Brien blir alvorlig sjuk, rammer det hele familien. Sønnen Joe, som drømmer om å bli fotballproff, blir nødt til å søke jobb. Dattera Emma må sette flytteplanene på vent, og Freds yngre bror Dave må plutselig fikse problemer han kanskje ikke er i stand til å fikse. Familien O’Brien består av mennesker som drømmer stort, men som er vant til å leve i skyggen av de store begivenhetene. «Vi kom fra Liverpool» er en velskrevet og gripende roman om arbeiderklassens håp, om familie, samhold og brudd og om å stå overfor livets avgjørende hendelser.

 

Om forfatteren:

 

Thomas Marco Blatt ble født i 1980 i Busan, Sør-Korea, Han er oppvokst i Oslo og på Sørumsand. Han har gått Skrivekunstakademiet i Bergen og forfatterstudiet Litterär gestaltning ved Göteborgs universitet. Thomas Marco Blatt mottok Tarjei Vesaas’ debutantpris 2006 for «Slik vil jeg måle opp verden» og har siden utgitt to diktsamlinger og romanen «Varsjøen», som ble nominert til Ungdommens kritikerpris 2017. Blatt har også skrevet to bøker for barn og unge

 

Meg om boka:

 

Blatt var en helt ukjent forfatter fra meg, men etter å ha lest tittelen og baksideteksten, så fant jeg ut at dette var en bok jeg ville lese, siden jeg har vært flere ganger på fotballkamp i Liverpool. La meg likevel legge til, først som sist; – dette ikke er noen fotballbok.

 

Når Fred O’Brien blir rammet av et dødelig hjerteinfarkt, så går det utover hele familien hans. Alles drømmer blir satt på vent. Sønnen Joe, som drømmer om å bli fotballproff. blir nødt til å søke jobb i stedet. Datteren Emma, som synes Liverpool er et høl og ønsker å flytte derfra, må sette flytteplanene på vent. Freds yngre bror Dave må plutselig fikse problemer han ikke klarer.

Familien O’Brien er en helt vanlig familie fra arbeiderklassen i Liverpool som får drømmer og håp snudd på hodet da faren i familien dør. Før dette hadde de store drømmer, nå lever de i skyggen av drømmene, som så mange andre i byen.

 

Historien fortelles i jeg-form av vekselvis Joe, Emma og Dave. Boka har korte kapitler, og er lettlest. Vi blir i passe kjent med de involverte personene, og kan ikke unngå å føle med dem, der de prøver å skape seg en hverdag under arbeiderklassen harde livskår. Dette er ei trist og sår bok, med en avslutning jeg ikke helt så komme.  Det er også ei bok om drømmer og håp, og ikke minst savn.

Jeg likte denne kortromanen, og det at jeg har vært i Liverpool og kjenner til hvordan mange har det der, var med på å gjøre leseopplevelsen utfyllende og realistisk.

Selv om den ikke når helt opp på karakterskalaen min, så synes jeg det var ei god bok som er fortjener å bli lest. Ei bok jeg derfor anbefaler videre!

 

Fakta:

 

Forfatter: Thomas Marco Blatt

Tittel: Vi kom fra Liverpool

Forlag: Kolon forlag

Utgivelsesår: 2021

Sjanger: Roman

 

Boka er mottatt som pdf av forlaget.

 

Terningkast 4

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg