Svarttrost av Jesper Stein

Svarttrost av Jesper Stein

 

Forlaget om boka:

 

Kriminaloverbetjent Axel Steen får en telefon fra fortiden da han en stekende het sommerdag blir kontaktet av Kriminalteknisk Center. Det er funnet DNA i en ny voldtektssak som matcher DNA fra den såkalte Svarttrost-saken, et uoppklart seksualdrap på en nybakt student som rystet København i 2004.

 

Dårlig politiarbeid og mistro til voldtektsofre har imidlertid hindret politiet i å se sammenhengen mellom dem. Men Axel Steen ser mønsteret.
Jakten leder til en sadistisk og kynisk serievoldtektsforbryter og drapsmann som herjer på Nørrebro. Axel Steen, som er tvunget i kne av en samværskonflikt om barnet sitt og et eskalerende hasjmisbruk, går lenger enn noen gang i forsøket på å få stilt gjerningsmannen til ansvar.

 

Om forfatteren:

 

Jesper Stein debuterte i 2012 med Uro og har skrevet syv bøker i serien om Axel Steen. I 2015 vant han De Gyldne Laurbær og i 2018 Harald Mogensen-prisen for årets beste danske krim. Han regnes som en av Danmarks ledende krimforfattere.

 

Meg om boka:

 

De tre første bøkene i serien er gitt ut tidligere. De blir nå re-utgitt av Kagge forlag. Nå har jeg lest <<Svarttrost>> som er bok nummer to i serien. Etter den gode første boka i serien, så kan jeg ikke si annet enn at jeg gleder meg til å lese. Innfrir han med den såkalte vanskelige andre boka?

 

Det er en meget varm sommerdag i København når Axel Steen får en tefon fra fortiden. Det er Krimminalteknisk Center som ringer. De har fått DNA treff i en ny voldtekts sak. Det nye DNA treffet matcher et gammelt og uoppklart seksualdrap på en nybakt student i 2004. Svarttrost var navnet på den gamle saken.

 

Politiet har slitt med å oppklare den gamle saken. Noe som skyldes dårlig utført politiarbeid, og mistro til voldtektsofre. Dette har hindret politiet i å se sammenhengen mellom sakene. Kriminalbetjent Alex Steen ser sammenhengen i sakene. Det gjør at han jakter på en sadistisk og kynisk serievoldtektsforbryter og drapsmann. Gjerningspersonen som herjer på Nørrebro må stoppes før det blir flere ofre etter han. Alex Steen har det ikke lett på privaten heller, i tilleg til denne grusomme saken han etterforsker. Han gjør alt som står i hans makt i å få gjerningsmannen bak lås og slå.

 

Det er veldig variasjon på Lengden på kapitlene. Alt fra  veldig korte til veldig lange kapitler til krimbok å være. Språket er bra, men kan muligens bli noe røft for enkelte. Jeg synes personlig det passer til historien. Boka har veldig god fremdrift. Vi blir i akkurat passe mengde kjent med plasser og miljø. Karakterene er bra og gjennomarbeidet. De passer fint til denne historien. Handlingen foregår i København området. Selv om det er fiksjon inneholder den snev av sannhet.

 

Etter å ha lest og lyttet ferdig boka, så kan jeg ikke si annet en at hadde en veldig bra lese og lyttestund. Jeg ble fra start slukt inn i handlingen og ble der til boka var lest og lyttet ferdig. Boka gav lite rom for pustepauser. Her skjer det noe hele veien fra start til slutt. Jeg satt til tider ytterst på stolen og trippet i spenning. Han klarer virkelig å holde på leseren boka gjennom med uventede vendinger. Det er bare til å sette seg godt til rette med boka. Boka er noe brutal. Men jeg synes det var i passende mengde. Her får leseren både action og spenning i store doser. Noe annet jeg likte med boka var å høre et av voldtektsofrene fortelle om ettervirkningene etter en voldtekt. De fremstår som troverdige og ekte. Sterkt og lese. Så han blander fiksjon og virkelighet på en fin måte. Alex Steen er en karakter jeg synes er interessant å følge både på privaten og i jobb. Han er jo ikke akkurat prototypen på en politi i måten han lever på. Jeg føler ikke det blir for mye om privat livet hans, men et fint tillegg til selve etterforsknings delen.

 

Siden jeg både leste og lyttet til boka, så vil jeg si litt om lytte opplevelsen. Boka blir lest av Trond Heien. En innleser som jeg synes er behagelig å lytte til og gjorde det til ei god lyttestund. Trond Heien synes jeg har en behagelig og rolig stemme. Så her kan de som både lytter og leser i grunnen velge hva format de foretrekker. For min del funket begge formater.

 

Første boka i serien var bra, men den berømmelige vanskelige andre boka tar han det opp et nivå og leverer ei endra bedre bok. Dette er noe røffere etterforskningskrim. Noe jeg synes passer meg perfekt nå etter litt mye snillere krim i det siste. Jeg har heldigvis liggende klar bok nummer tre i serien, som jeg har store forventninger til etter denne boka her. Gjør deg klar for en spennende røff og rå actionfylt Politikrim fra København. Jeg anbefaler sterkt boka videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Svarttrost
Forfatter: Jesper Stein
Forlag: Kagge
Utgitt: 2023
Sjanger: krim
Serie: bok nummer 2

 

Boka er et lesereksemplar i lydbok og e-bok format.

 

Terningkast 5

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg