Som vi lekte av Ninni Schulman

Som vi lekte av Ninni Schulman

 

Forlaget om boka:

 

I 1982 forsvinner tolv år gamle Mattias fra hjemmet sitt i den lille bygda Våmhus. Ett år senere er han fremdeles savnet, og moren er i ferd med å bryte fullstendig sammen av sorg og uvisshet. Samtidig er den tidligere etterforskeren Ingrid Wolt på flukt fra fortiden. Hun har nettopp blitt løslatt fra Hinseberg fengsel, hun har ingen kontakt med sin egen datter, og sakte men sikkert forsøker hun å pusle sammen livet sitt på nytt. I et desperat behov for arbeid begynner hun å etterforske guttens siste dager og forsvinning, men innser raskt at den tilsynelatende Dalarna-idyllen skjuler de mørkeste av hemmeligheter.

 

Om forfatteren:

 

Ninni Schulman (f. 1972) er oppvokst i Värmland, men bor nå i Stockholm. De syv kriminalromanene i Hagforsserien, om journalisten Magdalena Hansson, er elsket av leserne og hyllet av kritikerne. I Som vi lekte, den første romanen i den nye Siljan-serien, møter vi den tidligere etterforskeren Ingrid Wolt, nå privatdetektiv i Dalarna på begynnelsen av 1980-tallet. Schulman er kjent for sine karakterdrevne fortellinger om komplekse mennesker.

 

Meg om boka:

 

Boka<<Som vi lekte>> er Forfatterens første bok i sin nye Siljan-serie. Her møter vi den tidligere etterforskeren Ingrid Wolt. Alltid spennende når en forfatter kommer med noe nytt. Hennes forrige serie var veldig populær. Jeg ser frem til å lese boka.

 

Den tolv år gamle gutten Mattias forsvinner fra den lille bygda Våmhus i 1982, som ligger i Dalarna. Han er fremdeles ikke kommet til rette ett år senere. Moren tar forsvinningen tungt. Hun er fra seg av sorg og uvisshet. Det er hakket før hun bryter fullstendig i sammen. Den tidligere etterforskeren Ingrid Wolt blir løslatt fra Hinseberg fengsel i 1983. Hun kommer til Dalarna for å gjemme seg fra fortiden. Her vil hun prøve å etablere et nytt liv. Hun vil også prøve å få kontakt og omsorgen for datteren sin igjen, som nå er i et fosterhjem. Hun er desperat på jakt etter en jobb. I mangel på jobb tilbud starter hun opp som privat etterforsker, og begynner å etterforske Mattias forsvinning. Bak idyllen i Dalarna skjuler det seg mørke hemmeligheter som bør forbli gjemt. Kommer Ingrid til bunns i forsvinningen, noe politiet ikke har klart til nå? Samtidig har Ingrid sitt på privaten hun må være på vakt over.

 

Boka har passe lange kapitler. Enkelte har cliffhangere. Språket er lett. Boka skrider veldig sakte fremover. Vi blir bra kjent med miljø og plasser. Karakterene er bra og vi kommer godt under huden på de. De er vidt forskjellige personligheter. Det er passe stort persongalleri. De fremstår som realistiske. De er varierte personligheter. Handlingen er fiksjon, og foregår i Dalarna området for det meste.

 

Dette var ei bok jeg ikke helt ble revet med av. Det går ganske sakte før det blir noe mer fart i boka. Det er lite som skjer før godt over 100 sider er lest. Mye frem til da handler om det nye livet Ingrid skal etablere. Boka har noe bedre fremdrift mot slutten. Jeg satt lenge og ventet på at det skulle skje noe. Greit det er første boka i en serie og mye skal etableres, men her tok det for lang tid før den kom i gang. Jeg synes det ble for mye utenomsnakk, og veldig langt mellom spenningstoppene. Jeg satt mer og trippet på grunn av at det skulle skje noe enn i spenning. Vi følger to historier. Den ene i 1982 frem mot Mattias forsvant, og den den andre i 1983 følger vi Ingrid og etterforskningen. Disse veksler utover i boka. Deler av plottet tok jeg veldig raskt, noe av det ble jeg noe overasket over. Mange vil nok slite med å få rett. For forfatteren gir leseren flere muligheter til tenke ut flere potensielle gjerningspersoner. Boka er særdeles lite brutal. Jeg synes hovedkarakteren Ingrid er et interessant bekjentskap, og samme med de to vennene Mattias og Kaj.Det er lett å holde styr på karakterene i boka, da det ikke er for mange av de. Temaer for boka er sorg, utenforskap og skyldfølelse. Uskyldig lek kan gå riktig så galt. Boka er ganske så saktegående, så den lever virkelig opp til navnet slowcrime. Dette ble for sakte gående for min del. Jeg skulle gjerne hatt mer tempo, spenning og fremdrift. Dette er nok ei bok som også vil falle i smak hos de som ikke leser noe særlig krim til vanlig. Artig er det at handlingen i bok er lagt til begynnelsen av 80 tallet. Artig gjensyn for oss som vokste opp på den tide, hvor vi kun hadde fasttelefon og ikke noe mobil. Det er andre gjenkjennelige ting også fra denne tiden. Forfatteren gir leseren løsningen på plottet til slutt.  Vi får svar i neste bok hvordan det går med Ingrid og det private dramaet hennes.

.

Selv om denne boka ikke traff meg, så skal jeg nok lese neste bok for og se om den blir bedre. Sånn er det dessverre noen ganger at boka ikke treffer deg. Sånn var det med denne boka her for min del. Les og avgjør selv. Godt mulig mange vil like den bedre enn meg.Liker du slowcrime er nok dette ei bok for deg. Jeg synes rett og slett det ble slowcrime på krabbegir. Jeg må ha litt mer spenning og tempo enn dette.

 

Fakta:

 

Tittel: Som vi lekte
Forfatter: Ninni Schulman
Forlag: Bonnier
Utgittt: 2024
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer 1 i Siljan serien.

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget

 

Terningkast 3+

 

2 kommentarer
    1. Det virker som disse svenske krimdamene blir mer og mer lik hverandre. Leser Johanna Mo sin siste nå, og jeg sitter og venter på at det skal skje noe.
      Nyt søndagen Henning!

      1. Hei Tine. Det virker som de er litt glad i slowcrime for tiden.den siste til Mo er nå bedre enn denne boka her. Takk for det å ha en fin søndag Tine!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg