Sofienbergmysteriet av Tommy Ueland

Sofienbergmysteriet av Tommy Ueland

 

Forlaget om boka:

 

Den pensjonerte drapsetterforskeren Edgar bor på Sofienberg eldresenter. Hver dag besøker barnebarnet Elliot, som sitter i rullestol, bestefaren sin. Der ser de på film og spiser middag i kantinen sammen med Berit, eldresenterets hypokonder og konspirasjonsteoretiker, og Alma, norges første FBIutdannede profilskaper. På en av sine daglige rusleturer kommer Edgar over en åpen dør. På innsiden, i godstolen, sitter et lik i en merkelig posisjon. Hva har skjedd? Det som begynner som en morsom adspredelse fra hverdagens kjedsommelighet for de fire amatørdetektivene, ender fort opp i en ekte jakt. Et sted der ute finnes en virkelig morder …

 

Om forfatteren:

 

Tommy Ueland jobber som senioringeniør for Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Han er 45 år og bor i Tønsberg med kone, barn og hund. Han har tidligere gitt ut tre engelsk språklige bøker. Sofienborgmysteriet er hans første skjønnlitterære roman på norsk.

 

Meg om boka:

 

Første boka i en planlagt krim-feelgood serie. En sjanger som vi ikke har for mange av i Norge som skriver i. Alltid spennende med nye fortellerstemmer. I tillegg så er det jo flere norske som skriver krim med humor i nå fra Tønsberg.

 

Den tidligere draps etterforskeren Egdar bor nå på Sofienborg eldresenter, hvor også Berit som er notorisk hypokonder og konspirasjonsteoretiker og Alma som er norges første FBI utdannede profilskaper bor. Egdar får hver dag besøk av barnebarnet sitt Elliot som sitter i rullestol. De spiser middag sammen i kantina og ser film i sammen. Egdar er på en av sine daglige rusleturer i gangen på eldresenteret når han kommer over en kvinne som sitter i en merkelig posisjon i godstolen på rommet sitt. Da våkner den gamle etterforskeren i han. Hva har skjedd her? Hans gamle kollegaer sliter med å ta han på alvor i starten. Det som først bare var et morsomt avbrekk i en rolig og traust hverdag for de fire amatør dektektivene ender opp i en virkelig jakt på en morder.

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler med cliffhangere. Språket er lett og boka er lettlest. Historien flyter bra så en bare vil lese videre. Det er lite utenom snakk. Miljø og plasser blir i passe mengde beskrevet som får leseren til å ville føle seg tilstede i handlingen. Karakterene er bra og står fint til storyen vi får servert. En kan ikke unngå å bli glad i de. Karakterene fremstår som ekte. En herlig gjeng eldre amatørdetektiver rett og slett. Historien er fiksjon. Handlingen er linær Heldigvis så skjer ikke sånn på gamlehjem rundt om i landet.

 

Forfatteren legger ut nok spor til å villede lesern opptil flere ganger og det er spenning til helt mot slutten hvor alt kommer for en dag. Jeg lot meg lure underveis, men ble etterhvert klar over hvem det var. Underveis i lesingen tok jeg meg selv i å le høyt opptil flere ganger. Så lattermusklene fikk trimmet seg. Jeg synes forfatteren kommer bra fra debuten og har skrevet ei bra, spennende og ikke minst humoristik bok. Han klarer på en fin måte og beskrive hvordan livet på et gamlehjem er og gjør karakterene levende i måten de blir fremstilt på. Boka vil passe til alle krimlesere da den er rimelig fri for det bisarre. Den vil nok itillegg slå ann hos de som ikke leser krim til vanlig er nå min meinig. Her er det lite politi involvert for de som ikke er så glad i det. Plottet er i tillegg bra. Jeg synes itillegg at sånne krim-feelgood bøker er perfekte innimelllom vanlig krim. Er du en av de som liker bøkene om Torsdagsmordklubben så har du her et norsk alterntaiv. Her er det også eldre hobbydektektiver i sving.

 

Jeg hadde ei fin lesestund sammen med gjengen på Sofienborg. Ei bok jeg til tider sleit med å legge i fra meg. Jeg synes og forfatteren blanserer fint mellom humor og spenning. At mesteparten av handlingen er lagt til et eldresenter er noe originalt. Det er jo en noe rolig krim så ikke forvent action og spenning i store doser. Synes også at lengden på boka var fin. Jeg ser frem til å lese flere bøker i serien. For dette likte jeg. Vil du ha litt snillere krim til påsken så har du et fint alternativ med denne boka her. En frisk og spennede debut bok med lattergaranti. Ei bok som jeg anbefaler videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Sofienborgmysteriet
Forfatter: Tommy Uland
Forlag: Liv forlag
Utgitt: 2023
Serie: 1

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg