Skyggeadvokaten av Eva J. Stensrud

Skyggeadvokaten av Eva J. Stensrud

 

Forlaget om boka:

 

Skyggeadvokaten er en dagsaktuell og altoppslukende kriminalroman. Bakteppet er Khomeinis maktovertakelse i Iran i 1979, som tvinger en norsk ambassaderåd i Teheran og hans iranske kone på flukt, sammen med medlemmer fra hennes familie.

 

Mange år senere treffer vi flyktningene igjen i Norge i 2017, i og utenfor et iransk eksilmiljø. De har utdannet seg til leger og advokater, lever sammen med nordmenn, eller uten. En dag blir en iransk kvinne fra dette miljøet, Anna, funnet død i sitt hjem på Nesodden, og mistanken rettes mot mannen hun en gang forrådte. På grunn av koblingen til Iran blir etterforskningen et samarbeid mellom overbetjenten i Kripos, Asbjørn Skar, og PST-etterforskeren Liv Lindemann. Men er det egentlig i fortiden svaret på drapsgåten ligger?

 

Om forfatteren:

 

Eva Stensrud er født på Hamar og oppvokst i Ottestad i Stange kommune. Hun er lektor med hovedfag i engelsk, og underviste i videregående skole i femten år før hun ble forfatter på heltid. Hennes første romanserie, Storgårdsfolk, ble en stor suksess. Selv om Eva har bodd på Nesodden siden 1987, savner hun stadig Mjøsa.

 

Meg om boka:

 

Dette er forfatterens debut innen krim sjangeren. Hun har tidligere skrevet serie romanen Storgårds folk. En populær serie etter det jeg har forstått. Er hun like flink når hun kommer med en krim? Jeg ser frem til å lese boka. Debutanter innen krim sjangeren rykker raskt til tops på leselista mi.

 

Prologen starter med en hendelse i 1979 i republikken Theran hvor lederen Ayatolla Komeini styrer landet med jernhånd. Broren til Anna,  majoren Omar Rashid vil gifte henne vekk til en gammel mann. Noe Anna motsetter seg på det sterkeste.

 

Hans Os er på denne tiden ambassadør i landet. Han er gift med den iranske kvinnen Gulbaha. De prøver å få tak i konas familie. Noe som gjør dem veldig stresset når de ikke får tak i de. Det viser seg at familien hennes er massakrert. Kun ti år gamle Elias overlever. Han blir med de til Norge.

 

Så hopper vi frem til 2017 hvor vi følger historien videre. Gulbaha har besøk av Anna som rømte fra landet sammen med dem. Den alkoholiserte Susanne som er gift med Elias er også på besøk. Susanne overnatter, mens Anna drar hjem. Hun bor alene. Hun forsvinner den natten. Først fem dager senere blir hun funnet drept. Kripos etterforsker Asbjørn Skar får saken. Etterhvert kommer PST på banen med etterforsker Liv Lindemann. Sammen må de finne ut hva som skjedde med Anna. Klarer de å samarbeide når PST holder kortene tett til brystet.

 

Liv Lindemann har jobbet med en sak hvor forskeren Shaadi Amadi, hvor hun avslo hennes søknad om oppholdstillatelse. Denne har gått sin runde i retten. Med de to advokatene Maria Ekeberg som jobber med menneskerettigheter og advokaten Elias Farnoush på hver sin side.

 

Så mye mer vil jeg ikke si om handlingen i boka. Mye mer kunne vært skrevet om det uten å røpe for mye.

 

Boka har passe lange kapitler hvor flere har cliffhangere. Språket er lett og ledig. Boka har grei fremdrift. Vi blir bra kjent med plasser og miljø. Så de som er kjente vil fint vite hvor de er. De som ikke er kjente vil nok og klare å finne ut hvor er. Miljø beskrivelser er bra og en vil fint klare å sette inn i det når leser. Karakterene er bra bygd opp og levende beskrevet. Mulig at blir litt mange og holde styr på for noen, men det synes jeg igrunn gikk fint for min del. Boka er fiksjon med innhold av sanne fakta og ting som desverre skjer i virkeligheten. Handlingen foregår i Norge og i Iran.

 

Så er boka lest ferdig. Ei bok som tok tak i meg fra prologen starter til siste side var lest. En spennende thriller som blir bedre og bedre jo lenger ut en kommer i den. Her fikk jeg ikke noe særlig tid til pustepauser underveis. Sett av tid når du starter og lese for du kan fort glemme både tid og sted når du først har startet på boka. Boka ble lest i hvert ledige øyeblikk her. Det er flere forteller stemmer som driver historien i boka fremover. Forfatteren gir leseren nok spor til å finne en løsning på plottet. Men tror mange vil slite med det. Jeg hang med til siste side å flere ganger jeg trodde jeg hadde løsningen, men den gang ei. Plottet er bra bygd opp synes jeg. Den er akkurat passe brutal. Selv om det er en thriller så ikke forvent store doser av action og spenning. Mye annet som gjør dette til en meget leseverdig thriller. Her får vi og levende beskrevet hvordan det er å være kvinne i Iran. Noe som er med på å gjøre den meget dagsaktuell. Noe annet som jeg synes er positivt med boka er at selv om den er første boka i en serie, så blir det ikke mye snakk og forklaringer som kan føles langdryge, som det fort kan bli i enkelte bøker. Hun blander fiksjon og fakta på en fin måte.

 

En veldig bra debut bok. Hun føyer seg inn i rekken av gode debutanter innenfor krim- sjangeren i år. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å følge forfatterne i kommende bøker, for dette likte jeg. Vi ser at hun er en etablert forfatter og god historie forteller. En thriller helt etter min smak. Selv om boka er på nesten fem hundre sider, så følte jeg ikke at det var det underveis i lesingen. En spennende og nervepirrende thriller debut. Ei bok jeg anbefaler videre.

 

Les Tine Sundal sin flotte omtale av boka her:

https://tinesundal.blogspot.com/2024/02/skyggeadvokaten-av-eva-j-stensrud-ute-i.html?m=1

 

 

Fakta:

 

Tittel: Skyggeadvokaten
Forfatter: Eva J. Stensrud
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2024
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer 1

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget i e-bok format.

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg