Skoddehav av Kristina Ohlsson

Skoddehav av Kristina Ohlsson

 

Om forfatteren

 

Kristina Ohlsson er utdannet statsviter og med bakgrunn som analytiker i Säpo, og arbeid med terrortrusler i Europa for OSSE (Organisasjon for sikkerhet og samarbeid i Europa), har Ohlsson mer kjennskap til verdenspolitikken enn de fleste av oss. Likevel ble en ni til firejobb for kjedelig for henne. Forfatterlivet fristet mer, og siden 2012 har hun vært forfatter på heltid. Kristina Ohlsson er født i 1979, kommer opprinnelig fra Kristianstad, men har nå bodd i Stockholm i mange år.

 

Meg om boka:

 

Så er vi kommet til bok nummer tre i serien om August Strindberg og politietterforsker Maria Martinsson. Jeg har likt de to første. Denne boka valgte jeg å lytte til.

 

Det er sommer og et nydelig sommervær. August er i et forhold med Maria. Han er også blitt mer etablert her siden han flyttet hit. Han har dratt i gang en stor bake konkurranse i Hovenäset. Brått brytes idyllen. Været skifter og tåken ruller inn. På badeplassen blir en mann funnet hengt i stupetårnet. Der blir raskt klart for Maria og kollegaene at dette er en forbrytelse. Spørsmålene de må finne svar på, hvem er mannen, og hvorfor ble han funnet død på Hovenäset?

 

Videre etterforskning fører dem tilbake til 1989. En fryktelig sommer hvor Lydia Broman ble funnet drept og patert i sitt eget hjem i fryseren. Da kommer spørsmålet om det var riktig gjerningsmann som ble tatt og senere dømt den gange? Noen er villige til å gå langt for å bevare gamle hemmeligheter.

 

Boka har passe lange kapitler. Vi blir bra kjent med plasser og miljø. Karakterene er bra. De er gjennomarbeidet. Språket er bra. Handlingen foregår i Hovenäset.

 

Etter å ha ferdig bok nummer tre i serien, så jeg si denne boka er den beste til nå i serien.,selv om jeg likte de første også. Jeg ble raskt dratt inn i handlingen. Et bra oppbygd plott, og en slutt jeg ikke helt så komme. Men det er jo bare kjekt. Jeg tror denne boka vil passe til de fleste, da den ikke er noe særlig brutalt. Men har du ikke lest noen i serien vil jeg sterkt anbefale å lese de først, men da har du tre gode bøker å lese. Dette er litt roligere krim. Men her synes jeg det funker fint.

 

Innleser av boka når ikke helt opp hos meg. Men det gikk igrunn greit å lytte og ødela ikke så mye for lyttestund.

 

Ei bra, spennende og velkomponert bok som jeg anbefaler sterkt videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Skoddehav
Forfatter: Kristina Ohlsson
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer 3
Innleser: Vidnes-Kopperud, Bodil
Spilletid: 831min

 

Boka er lånt på biblioteket.

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg