Sarek av Ulf Kvensler

Sarek av Ulf Kvensler

 

Forlaget om boka:

 

En tur på liv og død! Nominert til Årets Krimdebut 2022 av Crimetime. «En av de beste spenningsromanene jeg har lest.» Camilla Grebe, forfatter. Tre venner fra studiedagene i Uppsala har en tradisjon med en årlig fottur i høstfjellet. Men i år har Milena fått seg kjæreste, og hun vil at Jacob skal være med. Det er vanskelig for Anna og Henrik å nekte henne det, og Jacob virker som en kul fyr. Det er han som foreslår at de skal legge turen til Sarek. Nasjonalparken nord i Sverige har hverken overnattingshytter eller mobildekning, men derimot åtte topper på over 2000 meter. Anna vet med seg selv at hun kjenner igjen Jacob fra et eller annet sted. Hun vet bare ikke hvor. Og det å la ham få være med på turen skal vise seg å være en skjebnesvanger avgjørelse. Fotturen utvikler seg raskt til det rene mareritt.

 

Om forfatteren:

 

Ulf Kvensler (f. 1968) har en lang og fremgangsrik karriere som manusforfatter og regissør bak seg. I Norge er han kanskje mest kjent som idéutvikler og manusforfatter til seriene Solsidan og Vår tid er nå. Sarek er hans debut som thrillerforfatter.

 

Meg om boka:

 

Ulf Kvensler er nok mest kjent som manusforfatter og regissør. Nå er han klar med sin første bok, en psykologisk thriller. Handlingen er lagt til nasjonalparken Sarek nord i Sverige. Boka ble i Sverige kåret til årets beste krimdebut 2022, samt nominert til prisen som Årets Bok 2022. Jeg ser frem til å lese boka. Ekstra spent på om jeg liker den eller ei siden dette ikke helt er min favoritt sjanger.

 

Anna, Henrik og Milena er tre venner som har holdt sammen siden studie tiden i Uppsala. Det nærer seg den årlige fjellturen de har sammen hvert år. Kort tid før de skal dra på årtes tur, så kommer Milena og spør om den nye typen hennes Jacob kan få være med på turen. Etter litt diskusjon Anna og Henrik seg i mellom ender de opp med at de ikke kan nekte Milena og ta med Jacob. Jacob virker som en ålreit og kul fyr. Når er de på vei til der de hadde planlagt turen til i utgangspunktet, så kommer Jacob med et forslag om å heller legge turen til Nasjonalparken Sarek nord i Sverige som er både vanskelig tilgjengelig med sine 8 topper over 2000 meter. En plass uten verken mobildekning eller hytter til overnstte i. På vei til Sarek så finner Anna ut at hun har Jacob fra en eller annen plass, men ikke helt hvor. Det å ha han med på turen kan bli en skjebnesvanger avgjørelse. Turen blir raskt et mareritt.

 

Boka har ganske lange kapitler. Noe jeg ikke er så veldig glad, men det gikk på et vis. Språket i boka er bra. Flotte og gode beskrivelser av naturen, vær og fjell. Dette får en til å føle at en er med på turen. Karakterene fremstår som realistiske. Det er Anna som er forteller stemmen i boka for det meste. Historien fortelles etter at turen er gjennomført og Anna er reddet ut. Den veksler mellom selve turen, korte avhørs referat om hva som skjedde på turen og glimt fra studietiden til de tre vennene. Dette driver historien fremover. Men jeg synes det går trått langt uti i boka før uhyggen begynner sakte å krype innover leseren, og det blir riktig så guffent, og det blir mer og mer spennende. Så ikke gi opp boka for fort er mitt råd. Det ble riktig så nervepirrende og spennende mot slutten. Men det ble litt mye gjentakelser for min del på selve turen de gikk av det de foretok seg. Det er i spennede å se hvordan Jacob påvirker gruppen og overtar styringern med vold uten det er fysisk og de andre gjør for å unngå konflikter. En annen ting er, hvor godt kjenner du egentlig dine nærmeste? Desverre så ble ikke helt det store for meg. Som mange andre bøker i denne sjangeren, så blir det for seigt og langdrygt for min del, og det begynner å skje noe. Boka kunne fint vært korta ned og vært minst like bra synes jeg. Så ble ikke like mye revet med som svenskene. Men når en leser såpass mye så er det ikke alt som faller i smak. Dette var ei sånn bok for meg. Det som holder boka oppe er det gode språket og at forfatteren er en god historie forteller. Dette gjør at jeg ender på terningkast fire og ikke tre. Men dere som liker psykologiske thrillere vil den nok falle i smak hos. Så til dere som liker psykologisk thriller anbefaler jeg den til.

 

Fakta:

 

Tittel: Sarek
Forfatter: Ulf Kvensler
Forlag: Bonnier
Utgitt: 2023
Sjanger: psykologisk thriller
Oversatt av: Bodil Engen

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget

 

Terningkast 4

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg