Samiras død av Myriam H. Bjerkli

Samiras død av Myriam H. Bjerkli

 

Forlaget om boka:

 

Håkon Haakonsen er lykkelig sammen med kjæresten Sigrid og hennes sønn David. Så forsvinner begge. Sigrids voldelige ekskjæreste Muhammad har rømt fra fengselet, og en eldre dame blir kjørt ned og drept på en øde vei utenfor Sandefjord uten at noen melder seg. David har også hatt større problemer på skolen enn Håkon har kunnet forestille seg.
Har alt dette noen sammenheng?

 

Mens tiden er i ferd med å renne ut for de to menneskene som står ham nærmest, står en ting klart for ham: Han har aldri kjent den kvinnen han elsker.

 

Om forfatteren:

 

Myriam H. Bjerkli (f. 1963) er forlegger, forfatter, oversetter, selger og frilansjournalist. Bjerkli debuterte som krimforfatter i 2017 med Lille Linerle til strålende anmeldelser. For Grønnøyd monster (2022) vant hun både Sølvkniven, og ble nominert til Riverton-prisen i 2023. Hun driver i tillegg det lille forlaget Forlagshuset i Vestfold.

 

Meg om boka:

 

Jeg ser alltid frem til at denne forfatteren kommer med ny bok, og heldigvis er det ikke lenge mellom hver gang. Dette er hennes syvende bok i serien, så vi kan trygt si hun er effektiv.
Jeg legger ikke skjul på at disse bøkene treffer meg, med sine vonde og mørke temaer. Hennes tidligere bøker har filleristet meg følelsesmessig. Derfor så jeg frem til å lese denne boka, som jeg var så heldig å få lov til førlese. Leverer hun nok en gang?

 

Håkon Håkonsson har det veldig godt sammen med kjæresten Sigrid og hennes sønn David. De har ikke flyttet sammen enda, men tilbringer mye tid sammen. Likevel, det hender han lurer, hva ser egentlig den mye yngre Sigrid i ham?
En dag forsvinner både Sigrid og David. Samtidig har Muhammed, Sigrids voldelige eks-kjæreste, rømt fra fengselet. På en øde vei utenfor Sandefjord blir en eldre kvinne påkjørt og drept. Ingen står frem og innrømmer påkjørselen. Håkon oppdager også at David har store problem på skolen.
Håkon jobber hardt for å få sjefen sin til å ta forsvinningssaken mer alvorlig enn de først gjør., men blir satt på sidelinja pga. hans dypt personlige forhold til Sigrid og David.
Håkon fortviler. Hva har skjedd med de to menneskene som står ham nærmest? Og kjente han Sigrid så godt som han i utgangspunktet trodde?

 

Boka har korte og handlingsmetta kapitler, mange av dem med cliffhangere. Språket er like bra som i forfatterens tidligere bøker. Historien har god fremdrift, og vi blir i passende mengde kjent med plasser og miljø. Karakterene er fint bygd opp og vi blir bedre kjent med flere av personene som vi har truffet i tidligere bøker. Det er heldigvis ikke for mange karakterer, så det er lett å holde kontroll på dem. Handlingen er hovedsakelig lagt til Sandefjordtraktene, men vi er også innom Oslo og Sverige. Selv om historien er fiksjon, så fremstår den både troverdig og realistisk.
I tillegg til hovedhistorien, som er selve forsvinningen, følger vi også Samiras strabasiøse og farlige flukt fra hjemlandet til Norge. Mange, inkludert meg, har tidlig ønsket å komme mer under huden på politietterforsker Håkon Haakonsen, og det gjør vi denne gangen. Det er også mer etterforskning i denne boka enn i Bjerklis tidligere bøker. Romanen er ikke særlig brutal, men tema er ganske vondt og brutalt nok. Når vi ser på nyhetsbildet siste måned, så er handlingen i aller høyeste grad dagsaktuelt. Plottet er bra, om enn kanskje litt åpenlyst, men boka bra og ikke minst spennende, så det funket likevel godt. Jeg kunne sagt noe mer om slutten, men den overlater jeg til dere som enda ikke har lest boka.

 

Etter å ha lest boken, kan jeg ikke si annet enn at jeg hadde nok en heseblesende lesestund. Boka ble lest ut på et døgn. Det ble en følelsesmessig opplevelse, man sitter ikke sitter uberørt igjen etter å ha lest denne boken. Følelsene mine ble filleristet, og jeg måtte gi boka litt tid til å synke inn etter at den var ferdiglest. Dette er ei bok som for meg, og garantert for mange andre, vil sitte igjen lenge etter at siste side er lest. Som i forfatterens tidligere bøker, så taler hun også denne gang de svakeste sak. Hun skriver med omtanke for de berørte, og gir oss akkurat nok til at vi som lesere selv kan tenke oss til hva som skjer videre. Hun klarte fint å holde på meg fra start til slutt, her var det ikke rom til mange pustepauser underveis. Dette er en kort og effektiv krimbok, antagelig forfatterens korteste bok til nå, og mange ville nok ønsket at den var enda litt lengre …

 

Det er godt å vite at forfatteren er i gang med ny bok, for jeg er klar for å følge Håkon Haakonsen videre. Det er noe med denne forfatterens bøker som treffer både meg og mange andre lesere. Dere som venter på boka, kan bare glede dere, for nok en gang treffer hun blink og leverer en spennende og velkomponert krim. Løp og kjøp, sier jeg bare og anbefaler mer enn gjerne denne boka videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Samiras død
Forfatter: Myriam H. Bjerkli
Forlag: Bonnier
Utgitt: 2024
Sjanger: krim
Serie: Bok nummer 7

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

 

2 kommentarer
    1. Fin omtale Henning (selv om jeg scrollet litt kjapt) har fått boken nå, og leser så snart jeg har lest ferdig Skyggeadvokaten (anbefales!)

      1. takk for det Tine. scroller også kjapt annmeldser når jeg ikke har lest boka. Skyggeadvokaten ligger klar her. eEr vel litt igjen av sperre fristen på den boka der.leser Marit Reiersgård nå. snill krim halveis.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg