Ruth Lillegraven “Av mitt blod”

Forlaget om boka:

Clara Lofthus utnevnes til Norges nye justisminister, kort tid etter at mannen Haavard er død. Trusselnivået mot henne er skyhøyt, men hun nekter ekstra vakthold.

En måned etter utnevnelsen kommer Clara hjem til tomt hus. Tvillingsønnene er sporløst forsvunnet, men hun finner et brev. Beskjeden er klar: Dersom hun forteller noen at guttene er savnet, vil de bli drept. Den vanligvis så uovervinnelige Clara står overfor sin største utfordring noensinne. Vil hun finne sønnene før tiden renner ut?

 

Om forfatteren:

Lillegraven kommer fra Granvin i Hardanger, og bor i dag i Bærum. Hun har tidligere jobbet i Samlaget og som taleskriver i Samferdselsdepartementet.

Ruth Lillegraven (f. 1978) har siden debuten i 2005 skrevet en rekke bøker i ulike sjangrer for barn og voksne, samt to teaterstykker. Hun har vunnet en rekke priser for sine bøker.

 

Etter den oppløftende førsteboka «Alt er mitt»,  i det som er planlagt å bli en trilogi, ble det fort sniking i lesekøen når denne boka dukket opp. Den første vant hun «Maurits Hansen prisen – Nytt blod» prisen for, og jeg likte den veldig godt.

 

Clara Lofthus utnevnes til Norges nye justisminister, noe som er et vågalt valg. Hun er nettopp blitt enke, og er alenemor for to tvillinger. Til tross for trusselnivået mot henne, nekter hun å ha ekstra vakthold rundt seg, men en sjåfør må hun akseptere. Hun er avhengig av hjelp for å få kabalen til å gå opp, det får hun av farmora til ungene og Alex, en kamerat av hennes avdøde mann. Clara er en viljesterk kvinne, men en dag hun kommer hjem fra jobb, er tvillingene hennes vekk. Tilbake ligger en lapp som sier at barna vil dø, dersom hun sier noe om dette videre til noen. Det blir et kappløp mot tiden for å redde ungene før det er for seint. Hun får god hjelp av privatsjåføren sin Stian, som hun har fått stor tillit til. Dette bringer dem etter hvert til Claras hjemtrakter, ei bygd på Vestlandet.

 

Boka fortelles i jeg-form. Clara og den ene tvillingen forteller mest, med tillegg av noen andre. Kapitlene er korte. uten for mye utenomsnakk. Boka begynner ganske rolig, før det blir full fart til siste side. Jeg trodde jeg hadde løsningen, men ble grundig lurt av slutten på boka. Persongalleriet i boka er realistisk nok til at jeg fikk en relasjon til dem. Selve storyen er et familiedrama om hevn og savn. Språket er meget godt og veksler mellom nynorsk og bokmål. Jeg klarte ikke legge boka fra meg, så spennende var den. En psykologisk thriller med en nerve som får deg til å sitte klistra til boka til den er ferdiglest.

Nok en gang leverer hun ei god bok, og jeg ser frem til neste og anbefaler den sterkt videre!

Min anmeldelse av boka nr 1:

https://miniblogg.no/henningbokhylle/38577/krim-til-treninkast-6.html

Andre om boka:

https://beathesbibliotek.wordpress.com/2021/05/08/av-mitt-blod-av-ruth-lillegraven/

https://artemisiasverden.blogspot.com/2021/05/av-mitt-blod-av-ruth-lillegraven.html?m=1

https://tinesundal.blogspot.com/2021/05/av-mitt-blod-en-psykologisk-thriller-av.html?m=1

Anbefaler sterkt å lese disse bøkene kronologisk 

Fakta:

 

Forfatter: Ruth Lillegraven

Tittel: Av mitt blod

Forlag: Kagge forlag

Utgivelsesår: 2021

Antall sider: 334

Format: Innbundet

Sjanger: Psykologisk thriller

Serie: Bok nr. 2

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast: 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg