Runar K. Dahle – TOM – Den andre viljen

Runar K. Dahle “TOM – Den andre viljen”

 

Forlaget om boka:

 

Christine, ei seks år gammal jente, endrar gradvis åtferd. Ho blir taus, inneslutta og skyr andre barn. Ein dag begynner ho å snakke til ein imaginær leikekamerat. Ho kallar han for Tom.

Hos BUP blir foreldra fortalde at fantasivennen er eit positivt teikn, men dei er likevel urolege. Tom opptrer aggressivt og skremmande, og bestemmer stadig meir over Christine. Snart blir familien dregne mot ei verd tom for alt anna enn redsler.

Om forfatteren:

Runar Dahle (f. 1981) vokste opp i Austrheim. Han har en mastergrad i engelsk og jobber nå som frilanser. For tiden er han bosatt i Bergen. I 2010 debuterte han med novellesamlingen «Der har vi deg, ja.»

 

Meg om boka:

 

Dette var en ukjent forfatter for meg, til tross for at han utgitt tre bøker fra før. Da jeg oppdaget at dette var en grøsser-roman, fikk jeg lyst til å lese boka, og siden den var tilgjengelig som lydbok på biblioteket, ble det til at jeg lyttet til boka.
Den er innlest av Line Starheimsæter og Anderz Eide, som leser hver sin del av de to historiene vi følger i boka.

I den ene historien vi følger, møter vi sju år gamle Christine. Hun slutter etter hvert å snakke med alle utenom fantasivennen sin TOM. Denne fantasivennen får mer og mer makt over Christine og familien hennes. Creepy ting skjer. Handlingen er lagt til Bergen og året 2029.
Den andre historien starter i 1902, da Rønvik sindssygehus ble bygget. Disse to historiene veksler på utover i boka.

Selv likte jeg den eldste historien best, men hele boka var en meget god opplevelse og jeg sleit med å slutte og lytte. Språket var godt, kapitlene litt lange.
Jeg synes forfatteren har skrevet en spennende og original roman som i tillegg er både humoristisk og intelligent. Jeg tror denne romanen falle i smak hos krimlesere som ønsker seg noe annet å lese. Selv leser jeg gjerne mer skrevet av denne forfatteren, for dette likte jeg. Det er kjekt når det dukker opp sånne leseopplevelser, og jeg anbefaler mer enn gjerne boka videre!

Jeg leser vanligvis mest krim, men i det siste har jeg også lest flere gode romaner. Noen ganger er det greit med litt krimpause.

 

Fakta:

 

Forfatter: Runar K. Dahle
Tittel: TOM – den andre viljen
Forlag: Gyldendal forlag
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: Grøsser roman
Innlesere: Line Starheimsæter og Anderz Eide

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg