Rinnanbanden: Infiltrasjonen, toturen og oppgjøret av Aage G. Sivertsen

Rinnanbanden: Infiltrasjonen, toturen og oppgjøret av Aage G. Sivertsen

 

Forlaget om boka:

 

Et nytt blikk på den beryktede Rinnanbanden

 

I begynnelsen av andre verdenskrig kommer Gestapo i Trondheim i kontakt med trønderen Henry Oliver Rinnan. Dette blir starten på det mest beryktede samarbeidet i Norge under hele okkupasjonen.
Under påskudd av å være antinazister infiltrerte Rinnanbanden en rekke norske motstandsorganisasjoner i Trøndelag og på Nordvestlandet. Store nettverk ble rullet opp, gode nordmenn arrestert og torturert. Ettersom krigen skrider fram og Rinnanbanden etablerer seg i det såkalte Bandeklosteret, blir mishandlingen stadig verre.

 

I en fortelling som både baserer seg på oppsiktsvekkende intervjumateriale og hittil ukjente landssviksaker, går Aage Georg Sivertsen bak klisjeene om Rinnan. Her er både rystende tortur og helt ukjente nyheter, helt fram til oppgjøret med Rinnanbanden etter krigen.

 

Om forfatteren:

 

Aage G. Sivertsen (født 1961) er utdannet historiker og kriminolog. Han har bakgrunn som journalist og har skrevet en rekke bøker.

 

Meg om boka:

 

Det har vært rolig på både lese fronten og på bloggen her i det siste. Greit med pauser innimellom så en ikke går lei synes jeg. Nå er jeg heldigvis på gang igjen. Denne boka om Rinnanbanden har jeg både lest og lyttet til. Jeg liker godt å lese historie fra andre verdenskrig. Henry Rinnan og banden hans har jeg ikke lest mye om. Boka er både veldokumentert og interessant, og gir oss et fint innblikk i det Rinnanbanden foretok seg under krigen av grusomheter, totur og hvordan de lurte folk for å nå sine mål.. Det er rystende lesing og en sitter ikke igjen uberørt etter å ha lest boka. Ei fin bok for deg som vil bli nærmere kjent med det de foretok seg.

 

Siden jeg valgte både å lytte og lese boka så litt kort om lydboka først. Den er innlest av Anders Ribu. En innleser som falt i smak hos meg, og som jeg synes passet veldig fint til historien vi tar del i. Boka har bra språk med passe lange kapitler. Jeg ble raskt slukt inn i boka. Det ver lærerikt og lese om Rinnanbanden.Den kan fint leses noe sakte for det er en del informasjon og fordøye. Noe annet jeg likte med boka er at det handlet like mye om medlemmer av banden som Henry Rinnan. Det ble noe vel mye gjentakelser for min del, mulig det skyldes at forfatteren vil gi oss en helhet av det som de gjorde og utførte. Noe annet som trekker ned for min del er at det ble litt vel mye synsing i slutten om oppgjøret og skjenene. Selv om den ikke når helt opp så er det ei bra bok. Men vi ser at det ligger mye research bak arbeidet med boka. Helt til slutt får vite hvor Forfatteren har hentet stoffet til boka fra.Er du en av de som liker historie fra krigen og vil lære mer om Rinnanbanden er dette ei bok jeg anbefaler videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Rinnanbanden
Forfatter: Aage G. Sivertsen
Forlag: Kagge
Utgitt: 2022
Innleser Anders Rinbu
Spilletid: 9t52m
Sjanger: Sakprosa

 

Boka er fra egen bokhylle. Lydboka er lånt på biblioteket.

 

Terningkast 4+

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg