Ragna Dahl “kamelonjenta”

Ragna Dahl “Kamelonjenta”

 

Året er 1962. Anna skal begynne i første klasse på Svartbygdas barneskole. Hun er full av forventning, og mest av alt gleder hun seg til å få nye klassevenner. Istedenfor trivsel og læring, blir hun fanget i en spiral av mobbing. Hun innser at volden ikke tar slutt, men fortsetter hjemsøker henne og former henne. Som ung kvinne begynner hun å ta oppgjør med sine forfølgere. Kampen for å overleve koster mer enn hun er klar over.

Kamelonjenta er Ragna Dahls debut som forfatter.
Dette var ei bok jeg så frem til å lese da jeg så hva den handlet om. Det er en skjønnlitterær virkelighetsroman som omhandler mobbing og vold i nære relasjoner, og er inspirert av sanne hendelser fra 1962 til 1976. Den setter søkelyset på de store problemene det er å snakke om vold i nære relasjoner. Vi får innsikt i hva det gjør med et menneske å bli utestengt, ydmyket og utsatt for vold fra barneår, til ungdom og ung voksen. Boka er lettlest, og har et enkelt og greit språk. Vi får et godt innblikk i hvordan Anna har det, uten at det blir for mye detaljer.
Forfatteren viser på en god og enkel måte hvordan det er å være i Annas situasjon. Dette er ei bok med et tema jeg brenner veldig for. Ingen fortjener å oppleve det som Anna gjør, men dessverre er det mange som har det sånn. Jeg håper de leser boka, og klarer å komme seg videre i livet, og ikke går til det skrittet Anna gjorde. Denne boka anbefaler jeg videre. En sterk og trist historie fra virkeligheten.
Boka er et lesereksemplar sponset av forfatteren og forlag. Jeg står fritt til å mene hva jeg vil om boka. Boka kan kjøpes direkte fra forlaget, og hos de fleste nettbokhandlere.

Karakter 4+

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg