Provokasjonen av Øystein Bogen

Provokasjonen av Øystein Bogen

 

Forlaget om boka:

 

Da geologer finner verdifulle mineralforekomster i fjellene nord på Svalbard, inngår stormaktene Russland og Kina en hemmelig pakt om fordelingen av rikdommen. Men først må de sørge for at Norge mister suvereniteten over øygruppen. Samfunnet der oppe er sjokkerende utsatt: En enkel sabotasjeaksjon mot den ene kabelen som forbinder Svalbard med omverdenen, er alt som skal til for at befolkningen effektivt isoleres fra all kommunikasjon. Slik kan den uoffisielle russiske invasjonen iverksettes uten verdenssamfunnet som vitne.

 

Etterretningsoffiserene Per Henriksen og Tora Fjell blir i all hemmelighet sendt til Svalbard. De blir deltakere i et dødelig kappløp der vinnerne vil kontrollere Svalbards ressurser for all fremtid.

 

Om forfatteren :

 

Øystein Bogen, (født 20. desember 1969) er en norsk journalist, forfatter og dokumentarfilmskaper. Han har jobbet i TV 2 som utenriksreporter og vaktsjef siden 1995.

 

Meg om boka:

 

<<provokasjonen>> er oppfølgeren til <<Zetaviruset>> ei bok som jeg likte godt. Som første boka er denne også en thriller,  en spennende og aktuell thriller. Vi møter også igjen heltene Tora Fjell, Henriksen og Misja Borodin fra første boka i serien.  Jeg ser frem til å lese denne boka, og om forfatteren klarer å følge opp med ei like god bok.

 

Kinesiske geologer har funnet verdifulle mineraler i fjellene nord på Svalbard. Klima endringene har gjort dette funnet mulig. Kina og Russland inngår en hemmelig avtale om å fordele den store gevinsten av dette seg imellom. For å få dette til må de sørge for at Norge mister suvereniteten de har over øya. Å få kontroll ovet Svalbard er i grunnen lett. Kabelen som forbinder Svalbard med resten av verden må kuttes. Den blir utsatt for en enkel sabotasje akksjon. Dette medfører at de er isolert for all komunikssjon fra omverdenen. Dette gjør at russerne iverksetter en uoffisiell invasjonen av Svalbard som ingen ser komme før det er for sent . Hvordan reagerer Norge og Nato på denne invasjonen?

 

Etterretningsoffiserene Per Henriksen og Tora Fjell blir sendt til Svalbard, hvor oppdraget består av å forsvare norges interesser på Svalbard. Senere får også Misja Borodin en viktig rolle i kampen mot russerene. Så mye mer vil jeg ikke fortelle om handlingen i boka uten at jeg røper for mye.

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler som har opptil flere cliffhangere. Språket er bra og boka er i grunnen lettlest. Vi blir bra kjent med plasser og miljø uten at det blir for mye av det. Karakterene står bra til handlingen selv om de ikke er helt troverdige. Noen av karakterene er ekte personer, mens andre er fiksjon. Det er en del navn og holde styr på, men det bør gå greit igrunnen, da de er listet opp foran i boka. Samme gjelder andre ting som vil dukke opp i boka. Handlingen i boka foregår på Svalbard for det meste og hanlingen er lagt til noen år i nær fremtid. Handlingen fremstår som både realistisk og troverdig scenario som kan skje, for handlingen er lagt nær opp til virkeligheten. Her er det storpolitik, penger og maktspill innvolvert. Vi ser en forfatter som sitter inne med store kunnskaper om det han skriver om, og som er med på å gjøre den troverdig. Forfattere klarer å holde på leseren boka gjenom, for her får en det en god thriller skal innholde tempo, action og spenning. Boka drives fremover i stadige skifter i historien. Det er lite død punketer i boka. Jeg har nok en gang latt meg underholde med en spennde og velskrevet thriller fra forfatteren. Det jeg også liker med boka er at den er tett opp mot virkeligheten og et mulig scenario som kan skje, med friskt i minne hvordan Russland har gått frem i Ukraina. Han blander fiksjon og og virklighet som gjør at boka fremstår som realistisk. Boka vil nok passe til de fleste da den ikke er for grotesk og brutal. Så jeg håper jeg at forfatteren kommer med flere thrillere. For dette er bra lesing. Her fyker sidene avgårde, for det blir riktig så spennende etterhvert, for en må bare se hvordan dette ender. Skal jeg sette fingeren på noe så må det være blir en  noe rask slutt. Men dette påvirker igrunnen ikke leseopplevelsen så mye. Jeg ville nok lest <<Zetaviruset>> først har du ikke lest den. Det har med karakterenes utvikling og gjøre. Så har du to gode thrillere å se frem til. Så forfatteren har kommet bra ut med oppfølgeren. En thriller helt etter min smak. Holder lesere på pinebenken til siste side. Er du ute etter en spennde og god thriller er dette ei bok jeg anbefaler sterkt videre. En thriller fra øverste hylle.

 

Min omtale av <<Zetaviruset>>

https://henningbokhylle.blogg.no/oeystein-bogen-zetaviruset.html

 

Fakta:

 

Tittel: Provokasjonen
Forfatter: Øystein Bogen
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2023
Sjanger: Thriller
Serie: 2

 

Boka er motatt som pdf-fil fra forlaget

 

Terningkast 5

 

4 kommentarer
    1. Denne høres veldig spennende ut, å være på Svalbard er alltid interessant. Trodde jeg hadde lest Zetaviruset, men fant den ikke på bloggen eller i krimhyllen min, hm…?? Takk for fint lesetips, og riktig god søndag Henning 🙂

      1. Dette er thriller av beste sort. Så tror du vil like disse to bøkene her. Kan heller ikke huske å ha sett deg annmelde Zetaviruset, Tine. Takk for det å samme til deg 😃

    2. Har hørt mye om denne , og las Zetaviruset. Men avventer litt. Det er så mye som skjer i “virkeligheten” i disse områdene nå, så jeg har nok med det! God lesemåned i februar!

      1. Klarer fint å lese denne uten å tenke så mye på det som skjer i de områdene. Takk for det Åslaug og samme til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg