Portrett i flammer av Stian M. Landgaard

Portrett i flammer av Stian M. Landgaard

 

Forlaget om boka:

 

– Jeg vil male deg.

 

Slik begynner forholdet mellom maleren Arnold Krag og hans unge modell på Isle of Wight høsten 1974. Et portrett blir unnfanget i løpet av tre måneder med stjålne møter og forbudt kjærlighet. Så må han reise tilbake til Norge, men de ser begge frem til å treffes igjen til våren. Nesten femti år senere sitter Arnold på et sykehjem i Oslo når han mottar et brev som spør:

 

– Hvorfor kom du ikke tilbake?

 

Om forfatteren:

 

Stian M. Landgaard (f. 1968) er utdannet filosof, oversetter, og forfatter. Han er for tiden bosatt i Tromsø. Han har tidligere utgitt romanen <<Herrer i åndenes rike>> i 2006

 

Meg om boka:

 

Stian Landgaard er en ukjent forfatter for meg. Det er hele 17 år siden forfatteren ga ut sin debutbok. Nå er han aktuell med sin andre. Med denne boka beveger jeg meg litt utenfor det leser til vanlig, så jeg var spent på om jeg likte den.

 

Maleren Arnold Krag reiser høsten 1974 til øya Isle Wight. Han reiser for å komme seg vekk etter et samlivsbrudd. Planen er å være der i noen måneder for å male landskap. Da han treffer på ei knapt 15 år gammel jente som bor på øya, forandres planene drastisk. Jenta blir hans modell. Følelser oppstår, tross jentas unge alder. Etter tre måneder må han reise hjem, men planen deres er å treffes igjen til våren når jenta er blitt 16 år.
Så mye mer kan jeg ikke fortelle om boka uten at jeg røper for mye …

 

Boka har lange kapitler, men de er delt opp slik at en kan stoppe underveis. Kapitlene starter med nåtid, før vi går tilbake til fortiden. Historien beveger seg sakte fremover, uten jeg synes det blir for sakte. Tempoet passer veldig fint til historien. Språket er meget bra og vakkert. Vi blir godt kjent med miljø og plasser. Karakterene er også veldig bra beskrevet og vi kommer godt under huden på dem. Handlingen foregår for det meste på Isle of Wight, samt noe i Oslo. Handlingen er fiksjon.

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg lurte på om dette var ei bok for meg da jeg startet på den, men jeg hadde en fin lesestund. Dette er en historie som flyter sakte og behagelig fremover, så det er bare å lene seg tilbake og nyte romanen. Les den gjerne sakte for å få en god leseopplevelse.
Det handler mye om kunst og forbudt kjærlighet, men du trenger ikke være kunstinteressert for å like boka. Alt i alt ble det en fin leseopplevelse for min del, selv om det er i en sjanger jeg ikke leser mye av. Denne boka vil nok finne mange lesere som leser mer romaner enn meg. Er du ute etter en vakker og stemningsfull roman, så er dette ei bok for deg.

 

Jeg vil gjerne oppfordre folk til å se nærmere på bøkene til lille Liv forlag har. De har mye bra å tilby leserne. Blant bøkene deres vil du garantert finne mange mindre kjente forfattere som skriver bra. (Jeg har lest over hundre bøker fra forlaget.)

 

Fakta:

Tittel: Portrett i flammer
Forfatter: Stian M. Langaard
Forlag: Liv forlag
Utgitt: 2023
Sjanger: Roman

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast: 4+

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg