Per Eftang “Blindsonen”

Per Eftang “Blindsonen”

 

Forlaget om boka:

 

Politimannen og mentaltreneren Per Eftang har brukt hele sin karriere på å jobbe med mennesker. Han har en helt spesiell observasjonsevne når det gjelder menneskelig adferd og relasjonelle forhold.

Blindsonen inneholder en rekke eksempler fra karrieren hans, og verktøyene han bruker deler han med deg i denne boka.

 

Om forfatteren:

 

Per Eftang er utdannet i Forsvaret og politiet. Han har til sammen 20 års erfaring fra operativ polititjeneste, hvorav ti som innsatsleder. Han har trent verdensmestere, olympiske mestere, ledere og team i nasjonale og internasjonale selskaper.

Meg om boka:

Denne boka er i en sjanger jeg har lest veldig lite av, men siden jeg selv har erfaringer fra arbeidslivet både som arbeider og leder, ble jeg ble nysgjerrig etter å ha lest baksideteksten.

Temaet i “Blindsonen” er i hovedsak lederskap, eller manglende lederskap. Vi får en rekke eksempler fra forfatterens egen karriere i arbeidslivet, der han også forteller om verktøyene han bruker.
Tittelen på boka passer fint til det han ønsker å formidle. Begrepet blindsone får oss oftest til å tenke på problemstillinger knyttet til trafikken, men vi har blindsoner overalt ellers også. Etter å ha lest boka vil du forstå hva forfatteren mener med blindsone.
Jeg har selv vært leder, og også hatt ledere av både det gode og dårlige slaget, så jeg kjenner igjen det Eftang skriver om. Her er det mange gode poenger, samt tips til verktøy for å skape et velfungerende team der alle drar i samme retning og yter det beste sammen. God lagånd er en viktig faktor til suksess, der alle står opp for hverandre på god og vondt. Det er som i lagspill, skal de ha suksess, må alle på laget stå opp for hverandre.
Har du et velfungerende team rundt deg, er du en god leder, men det er dessverre mange eksempler på det motsatte, noe jeg både har hørt om, og opplevd selv. Noen burde aldri vært ledere, og vi får mange eksempler på det i boka.

Jeg likte boka godt og forfatteren har mange gode poeng. Boka tar opp ubehagelig ting som det er vanskelig å snakke åpent om, men som mange vil kjenne seg igjen i. Jeg tror derfor mange hadde hatt godt av å lese denne boka, for å få det bedre både i arbeidslivet, på skole og på fritiden.
Boka har korte og handlingsmettede kapitler. Den er i tillegg lettlest, så den kan fint leses av alle, både unge og eldre. Det meste vi foretar oss på skole, fritid og arbeid gjør vi i grupper eller team, og etter å ha lest denne boka er det godt mulig du kan være med på å bedre miljøet rundt deg, være seg på arbeidsplassen, på skolen, eller der du har behov for det.
Dette er en god, fin og kort bok jeg anbefaler videre. En bok egnet til ettertanke, den fikk i hvertfall meg til å sitte og tenke etter at den var ferdiglest.

 

Fakta:

 

Forfatter: Per Eftang
Tittel: Blindsonen
Forlag: Liv Forlag
Utgivelsesår: 2022
Sjanger:

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg