Paula Hawkins “Langsom ild”

Paula Hawkins “Langsom ild”

 

Forlaget om boka:

 

Da en ung mann blir funnet drept på en husbåt i London, utløser det en rekke spørsmål rundt tre kvinner. Laura er den ustabile unge jenta som har hatt et forhold til offeret, som sist ble sett vaklende ut fra husbåten. Carla, tanten til gutten, som har mistet et annet nært familiemedlem og sørger over den trøblete nevøen. Og den innesluttede Miriam, som bor i husbåten ved siden av.

 

Om forfatteren:

 

Paula Hawkins jobbet som journalist i femten år før hun ble heltidsforfatter. Paula er født og oppvokst i Zimbabwe, flyttet til London i 1989 og bor i dag både i London og Edinburgh. Piken på toget ble et internasjonalt fenomen og har solgt 23 millioner eksemplarer over hele verden. Den lå over 100 uker på New York Times bestselgerliste – hvorav 40 uker på førsteplass. Romanen er utgitt i over 50 land og oversatt til 46 språk. I Norge lå pocketutgaven på bestselgerlisten i ni måneder i strekk. Boken er filmatisert med Emily Blunt i hovedrollen. I 2017 kom andreboka Ut i vannet. Den lå 20 uker på Sunday Times bestselgerliste. Sommeren 2021 lanseres Langsom ild – en mørk og besettende historie om tap, bedrag og hevn.

 

Meg om boka:

 

Da har jeg atter en gang lest en psykologisk thriller. I den sjangeren synes jeg det er langt mellom høydepunktene, men denne boka likte jeg virkelig. Mye av grunnes skyldes nok det fargerike persongalleriet.

 

Når en ung mann blir funnet drept i en husbåt i London, utløser det en del spørsmål rundt tre kvinner. Laura, Carla og Miriam, som alle er skadeskutte sjeler. Disse tre kvinnene er hovedpersonene i romanen, men det dukker også opp andre personer som får fremtredende roller. Fellesnevneren er at de alle er skadeskutte, på forskjellige måter.

Vi blir dratt inn i en verden av hemmeligheter, løgn, svik, hat og hevn. Forfatteren gir små hint om at noe ikke helt stemmer, en snikende følelse som gjør at man stadig blir dratt med videre. Jeg ble mer og mer slukt inn i romanen etter hvert som jeg følte at noe var galt.

Språket i boka er flott, og det samme er beskrivelsene av steder og plasser. Hawkins skriver om karakterene med en ømhet og respekt som får leseren til å føle med de skakk-kjørte sjelene.  Jeg ble sugd inn i boka og følte virkelig at jeg var til stede i historien. Karakterene ble levende for meg, og jeg vekslet mellom håp og fortvilelse etter hvert som jeg lærte dem å kjenne.

 

Kapitlene er passe lange, og innimellom kapitlene følger vi også en historie om ei bok som er skrevet om den ene personen i boka. Denne tilleggshistorien blir flettet fint inn i resten av handlingen på en imponerende måte. Dette er en god, psykologisk thriller som sakte sniker seg innpå leseren inntil du kjenner ubehaget risle iskaldt nedover ryggen.

Nok en gang har Paula Hawkins skrevet en skremmende god psykologisk thriller, en virkelig pagetuner. Dette er en roman jeg anbefaler sterkt videre!

 

Fakta:

 

Forfatter: Paula Hawkins

Tittel: Langsom ild

Forlag: Cappelen Damm

Utgivelsesår: 2021

Format: Innbundet bok

Antall sider: 352

Sjanger: Psykologisk thriller

Oversatt av: Egil Halmøy

Originaltittel: A Slow Fire Burning

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5+

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg