Påskekrim 2022 Div. Forfattere Bonnier forlag.

Påskekrim 2022 Div. Forfattere Bonnier forlag.

 

Alle krimfortellingene du trenger i påsken – i én bok! Påskekrimmen kommer som vanlig levert med Tom Egeland som redaktør. I år er det femten nye kriminalnoveller, skrevet av Eystein Hanssen, Myriam H. Bjerkli, Knut Nærum, Kurt Aust, Øistein Borge, Silje O. Ulstein, Ingebjørg Berg Holm, Marit Reiersgård, Frode Eie Gjørtz-Larsen, Helge Thime-Iversen, Maria Gerstad, Erik Meling Sele, Steffen Johanssen, Tore Aurstad & Carina Westberg, og Geir Tangen & Agnes L. Matre.

 

Meg om novellesamlingen:

 

Krim hører påsken til.

Påskekrim er noe vi nordmenn er blitt kjent for, og her får du femten nyskrevne noveller, skrevet av noen av våre mest kjente krimforfattere, i tillegg til ei som antagelig er ukjent for de fleste.

Det som er ekstra kjekt med årets antologi, er at alle noveller er nyskrevne. Her er det ikke gjenbruk  av tidligere utgitte noveller, noe det ofte er i sånne samlinger.

Historiene varierer i lengde, noen lange, noen korte, men alle med få personer og handling som foregår over et kort tidsrom, med en twist på slutten. Som alltid er det noen noveller som utmerker seg mer enn andre. For meg var novellen til Øistein Borge den klart beste.

En annen som utmerket seg, var Myriam H. Bjerkli, som igjen beviser hun behersker novellesjangeren. Det var også kjekt å se at to av mine favorittforfattere, ekteparet Geir Tangen og Agnes Matre, har skrevet sin første novelle sammen. Kanskje det blir en felles krimbok fra dem i fremtiden? Erik Meling Sele har som vanlig skrevet en bra novelle, er det lov å håpe at han en dag skriver en krimbok fra Stavanger? Allsidige Frode Eie Larsens novelle likte jeg også godt, han har ikke skrevet så mange noveller tidligere. Ellers likte jeg godt novellene til Kurt Aust, Silje O. Ulstein og Steffen Johanssen. De som ikke er nevnt, nådde ikke helt opp hos meg, men jeg synes redaktør Tom Egeland har satt sammen en fin samling. Her er det noveller for enhver smak, som vil passe de fleste.

 

Jeg oppfordrer gjerne flere til å få øynene opp for noveller, enten det er krimnoveller eller andre noveller. Noveller er perfekt pauselesning, i solveggen, på skituren, eller for de som har bypåske. Noveller er perfekte å lese enten du har en travel familiepåske, eller som høytlesing når en er samlet om kvelden. Jeg er blitt mer og mer glad i noveller med årene, og det finnes virkelig mye bra der ute. Totalt sett synes jeg denne antologien er bra. Selv om det ikke er den aller beste jeg har lest, så anbefaler jeg den gjerne videre som en del av påskekosen.

 

Fakta:

 

Tittel: Påskekrim

Forlag: Bonnier

Utgivelsesår: 2022

Sjanger: Krim noveller

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg