Om å elske novelle antologi

Om å elske – Novelle antologi

 

Om å elske er en samling tankevekkende og morsomme noveller, noen skrevet av allerede kjente og kjære forfattere, og noen fra helt nye stemmer. Når er det for sent å si jeg elsker deg, og når er det for tidlig? Kan man elske livet og samtidig ønske å dø? Er det mulig å elske en sexdukke?

Jeg har etter hvert blitt fan av novelleantologier, så det var med stor spenning jeg gikk i gang med denne. Samlingen inneholder en fin miks av både kjente og nye fortellerstemmer. Alle novellene er jevnt over bra, men som alltid er det noen som utmerker seg mer enn andre, og jeg må si at de mer ukjente fortellerstemmene overrasker meg positivt. Det er slike positive overraskelser som gjøre denne typen samlinger så kjekt å lese!

Tråden i novellene er «å elske.» Her beskrives det å elske noen på flere måter, både på godt og vondt. De er både tankevekkende og morsomme, med situasjoner mange nok vil kjenne seg igjen i. Boka er har et lett og fint språk som passer til de fleste lesere. De fleste av novellene er rundt ti sider lange, og foregår over kort tid, med få involverte personer.

Av de kjente forfatternes noveller, så likte jeg best Unni Lindell, Levi Henriksen, Torill Brekke og Majken Van Bruggen. Det var også fint å bli kjent med andre sider av Monika Steinholm, som jeg tidligere bare har lest ungdomsbøker av. Av de mindre kjente så utmerket Dörte Giebel seg, hun er forøvrig også bokas redaktør. Andre forfattere som jeg vil trekke frem er Birgit Alm, Stig Aasvik, Odd Klippenvåg og Cecilie  Lønn.

Novellene er perfekt lesing i en travel hverdag, og jeg hadde gjerne sett flere utgivelser som denne. Hvis du også er glad i noveller så  er dette en antologi jeg anbefaler videre, både til yngre og eldre lesere.

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

Terningkast 5

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg