Novaja Semlja- effekten av Odd Harald Hauge

Novaja Semlja- effekten av
Odd Harald Hauge

 

Forlaget om boka:

 

En smart og tidsriktig thriller fra Nordområdene med Norge og Russland i hovedrollene og med et ubehagelig realistisk plot. For hva skjer når Nordøstpassasjen blir isfri og åpen for skipstrafikk mellom øst og vest? Det vil bli en «game changer» for hele verden, der enorme summer er i spill.

 

I Novaja Semlja-effekten får en norsk skipsmegler, Anders Alme, i oppdrag å hente inn kapital til et russisk selskap med 25 års monopol på den snart isfrie Nordøstpassasjen. Vennen Lars Lande befinner seg samtidig i Moskva uten pass og visum. Mye står på spill for begge: Vil Anders løse oppdraget, eller ryker både firma og ekteskap? Klarer Lars å handle som den stjernejournalisten han en gang var? For hvem kan han egentlig stole på om han tviler på seg selv?

 

Om forfatteren:

 

Odd Harald Hauge (f. 1956) er forfatter, gründer (blant annet av Nettavisen) og eventyrer. Som polfarer og guide kjenner han arktiske forhold som få andre, og er lommekjent på Svalbard. Hauge har utgitt en rekke bøker, mest kjent er Storeulv (om John Fredriksen), trilogien fra finansmiljøet i Norge og thrilleren Everest (2016), og ikke minst thrilleren Storebjørn (2019) fra nettopp Svalbard.

 

Meg om boka:

 

En ny forfatter for meg. Som jeg ikke har lest noe av før, men han har vært på radaren av forfatrere jeg har lyst til å lese, og sett andre har likt bøkene hans. Han har skrevet både thrillere og biografer tidligere. Alltid spennede å lese nye forfattere.

 

Anders Alme driver et meglerhus, men han trenger en storfisk på kroken. Hvis ikke er det kroken på døra for meglerhuset han driver. Så dukker det opp noen russere som gir han et opodrag med å hente kapital i milliard klassen til et russisk selskap. Dette selskapet har fått monopol på all skipsfart i nordøstpassajen som snart er isfri. Denne kontrakten er på hele 25år.Journalisten Lars Lende som er en venn av Anders befinner seg i Russland til samme tid som dette skjer uten både pass og visum. Det er mye som står på spill for begge to. For Anders kan risikere at både firma og ekteskap ryker om han ikke kommer i mål med oppdraget fra russerene? Lars Lende var en gang en stjernejournalist. Kan han stole på andre, når han tviler på selv?

 

Boka har passe lange kapitler. Språket er bra og historien flyter bra Vi blir i passe mengde kjent med miljø og plasser. Karakterene passer til storyen vi tar del i. Det er heldigvis ikke så mange av de og  holde styr på. Plottet er realistisk og troverdig. Dette er noe som fort kan skje nå vi ser på klima forandringer som er. Så teamet for boka er i aller høyeste grad dagsaktuelt. Selv om boka er fiksjon fremstår den som realistisk i måten den er skrevet på. Et annet tema i boka er korrupsjon og hvordan noen kommer seg til rikdom i Russland. Handlingen i boka er linær. Handlingen foregår i både Russland og Norge. Vi ser en forfatter som har god kjennskap til det han skriver om, og som er med på å få den til å fremstå som realistisk En thriller jeg tror vil passe til de fleste da den ikke er for brutal. Boka er noe rolig til tider, men har grei fremdrift. Litt etter litt avdekkes plottet før alt kommer for en dag i slutten av boka Jeg skulle gjerne hatt litt mer spenning og action som en god thriller skal inneholde for min del. Savnet noen mer spenningstopper i boka. Så denne er ikke den beste thriller jeg har lest, men godt mulig andre vil like den bedre enn meg. Det har blitt noen thrillere fra nord områdene de siste årene og norges forhold til Russland. Plottet var noe for åpenlyst for min del. Denne boka gikk desverre ikke helt til topps hos meg. Den er høyest dags aktuel og et skremmende realistisk scenario. Jeg savnet og litt mer tempo i boka, men les og avgjør selv. Kan jo fort være du liker den bedre enn meg. Boka er verd å lese selv om ikke blir toppkarakter fra meg.

 

Fakta:

 

Tittel: Novaja Semlja- effekten
Forfatter: Odd Harald Hauge
Forlag: Kagge
Utgitt: 2023
Sjanger: Thriller

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 4

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg