Nattens bok av Jørgen Brekke

Nattens bok av Jørgen Brekke

 

Forlaget om boka:

 

Elisabet er tilfreds med familielivet. Hun er et hverdagsmenneske, og det viktigste er uansett at hun vet at hun kan stole på ektemannen Jakob.

 

En dag dukker den gåtefulle Sofie opp hjemme i leiligheten til Jakob og Elisabet og presenterer seg som Jakobs lillesøster. Jakob og Elisabet har bodd under samme tak i femten år, de har fått to barn sammen, men Elisabet har aldri fått vite at Jakob har en søster. Det skal snart vise seg at det er langt mer hun ikke har fått vite.

 

Sofies inntog er begynnelsen på en kjede fatale hendelser som får Elisabets verden til å rakne. Hun må revurdere alt hun har trodd om Jakob, om sin nærmeste familie og om sin egen virkelighet. Snart forstår hun at jakten på sannheten kan komme til å koste mye, den kan koste henne livet.

 

Om forfatteren:

 

Jørgen Brekke (f. 1968) bor i Horten. Han debuterte med Nådens omkrets i 2011, som ble hovedbok i to bokklubber og solgt til en rekke land. Han har siden skrevet en rekke krimromaner både for voksne og ungdom, og har mottatt flere priser for sitt forfatterskap. Romanen Menneskets natur, som utkom på norsk i 2013, ble valgt av Kirkus Reviews til en av de ti beste krimutgivelsene i USA i 2017.

 

Meg om boka:

 

Det er alltid spennende å begynne på ei ny bok fra Jørgen Brekke. Så jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å starte på boka. For det jeg har lest tidligere av han har vært meget bra. Så er jo lov å håpe at denne er like bra.

 

Elisabeth har det hun trenger i livet sitt. Barn og en ektemannen Jakob. En som hun stoler på og kan fortelle alt til.  Hun er det vi rettt og slett kaller et hverdagsmenneske.

 

En dag når Elisabeth kommer hjem, så er det en gåtefull kvinne i leiligheten deres sammen med barna deres. Hun presenterer seg som Jakobs lillsøster Sophie. Ei lillesøster Jakob ikke har fortalt henne om. De har tross alt fått to barn sammen og bodd under samme tak i hele 15 år. Hva mer er det Jakob ikke har fortalt henne? Elisabeth verden faller sammen med Sophies inntog i livet deres. Hun forstår at det kan koste henne mye og  muligens livet hennes også i jakten på svar.

 

Stickan har datteren Vilde. Han er en treningskamerat av Jacob. Han har nettopp truffet Jakobs lillesøster, og er forelsket i henne. Jakob har i tillegg ei elskerinne ved navn Elinor.

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler. Historien flyter bra fremover. Språket er veldig bra. Vi blir i passe mengde kjent med miljø og plasser. Karakterene er bra beskrevet og vi blir bra kjent med de. Alle har sin rolle i historien. Handlingen foregår i Vestfold og Sandefjord. Handlingen er 100% fiksjon uten at det ødelegger for leseopplevelsen. Den foregår for det meste i nåtid.

 

Jørgen Brekke har gjort det igjen og skrevet ei bra og underholdende bok. Boka starter i nå tid, og så går vi tilbake i tid og får en mulig årsak til hva som har foregått mellom disse personene her. Det handler rett og slett om famillehemligheter og og utspekulerte forbrytelser og litt annet, men det får leseren finne ut av selv. Litt spenning må de ha. Forfatteren klarer å holde spenningen og tempo oppe boka gjennom. Her vil nok flere lesere sitte klistret til godstolen i spenning på hvordan dramaet vil ende. Et utspekulert plott. For han har leserene i sin hule hånd fra start til slutt. For mange vil nok slutten overaske til de grader. For du vil garantert se mange mulige løsninger her. Det er rett og slett spennende og nervepirrende boka gjenom. Boka er lite brutal. Så den vil passe for de fleste.  Det er også en novelle i boka skrevet av en robot. Kunstig intelligens som også er et brenn hett tema for tiden. Jeg kunne skrevet mye mer om denne boka her. Forfatteren skriver på en måte som skiller seg ut i fra mange andre i Norge. Jeg liker måten han skriver på og klarer å fange meg boka gjennom. En psykologisk thriller helt etter min smak. Jeg er ikke noe særlig glad i denne sjangeren her, men denne boka gikk rett hjem hos meg. Jeg stokoste meg fra start til slutt. En kan trygt si at jeg ble slukt inn i historien. Jeg gir den stemplet pageturner. Her kan jeg ikke gjøre annet enn å gi den terningkast 6. Ei bok jeg anbefaler på det sterkeste videre.

 

En uhyre spennende psykologisk thriller.

 

Fakta:

 

Tittel: Nattens bok
Forfatter: Jørgen Brekke
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim

 

Bok er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 6

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg