Når natta er som svartest av Bjørn Bottolvs

Når natta er som svartest av Bjørn Bottolvs

 

Forlaget om boka:

 

En mann blir funnet død i en parkert bil på Oslos vestkant. Alt tyder på at det er et selvdrap, men funn på stedet fører til at politiet må gjøre nye undersøkelser, og Majorstua politistasjon står dermed midt oppe i en drapssak med forgreininger til narkotikasmugling og kidnapping.

 

Om forfatteren:

 

Bottolvs (f. 1946) debuterte i 1995 med barneboken Tom Mowgli Johansen. Han har senere skrevet en serie kriminalromaner som utspiller seg på Majorstua politistasjon, hvor forfatteren selv har arbeidet.

 

Meg om boka:

Etter jeg bestemte meg for å lytte meg gjennom serien om gatepurken Jo Kaasa har jeg nå kommet til bok nummer 4.

 

På Oslos beste vestkant blir det i en parkert bil funnet en død mann. Det ser først ut som et selvmord. Etter funn på stedet som fører til at politiet må gjennomføre føre nye undersøkelser. Marjorstua politistasjon får etter de nye undesølkelsene et drap og hanskes med. De har nok annet å henge fingrene i og sliter med ressursebe. Det viser seg etterhvert at drapet har forgreininger til narkotikasmugling og kidnapping.

 

Boka har korte effektive kapitler hvor noen har cliffhangere. Språket er direkte og røft til tider, men passer i grunnen fint til historien vi får servert synes jeg. Kall det gjere gatespråk. Boka er meget lett lest. Her er det i grunnen lite uteom snakk. Plottet er bra. Handlingen er linær. Vi blir akkurat passe mengde kjent med miljø og plasser. Det samme er med karakterene i boka. Der fremstår som både troverdige og realistiske. Vi får ta del i selve hovedhistorien, men vi blir også med på andre oppdrag politiet måtte få. Både i denne boka og tidligere bøker får vi et godt innblikk i hva som skjer i Oslo sett gjennom politiets øye. Her får vi et fint blikk inn i Oslos underverden. Når forfatteren selv har sett dette gjennom sin jobb som gatepurk så blir det både realistisk og troverdig. De fleste krimbøker er det som regel etterforskere som er hovedperson, men i disse bøkene er det en gatepurk som er hovedpersonen og de som er først fremme på et åsted når alarmen har gått. Dette er politikrim av beste sort. Her får vi tatt pulsen på miljøet på stasjonen og kollegaer hvordan de er seg i mellom. Serien blir bare bedre og bedre synes jeg og gleder meg til å lytte til flere bøker i serien. Jeg har nok en gang kost meg å blitt med Jo Kaasa på flere oppdrag rundt om i Oslos gater. Selv om bøkene er gamle tåler de fint å bli lest nå. Er du ute etter en god politikrim er dette ei bok jeg anbefaler videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Når natta er som svartest
Forfatter: Bjørn Bottolvs
Forlag: Kolon Forlag
Utgivelseår: 2006
Sjanger: krim
Serie: 4
Innlest av: Ola Otnes

 

Boka er lånt på biblioteket

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg