Myriam H. Bjerkli “Djevelens yngel”

Myriam H. Bjerkli “Djevelens yngel”

 

Ni år gamle Eivind blir kidnappet av en kvinne midt i Sandefjord sentrum, samme dag som 17 år gamle Tobias forsvinner under en sykkeltur i Kodal. Politiførstebetjent Håkon Haakonsen fokuserer først og fremst på Eivinds forsvinning. Hvem vil kidnappe en ni år gammel gutt? Da han etter hvert får mistanke om at kidnapperen er guttens halvsøster, Mari, som forsvant for mange år siden, blir det enda mer uforståelig. Hvorfor har hun kommet tilbake og tatt med seg lillebroren sin?
Da sykkelen til Tobias blir funnet, skjønner Håkon at heller ikke Tobias har forsvunnet frivillig. Noe har skjedd ham, men det finnes ingen spor. Midt i kaoset får Håkon også en drapssak i hendene. Har de tre sakene noen sammenheng?
Dette er den tredje boken i Kodal-trilogien, en oppfølger som i utgangspunktet ikke var planlagt. Jeg er glad forfatteren tok til vettet og skreiv den avsluttende boka, for det var mange skjebner i de to første bøkene som jeg ønsket å følge videre. De to tidligere bøkene var dessuten veldig bra, så jeg har vært veldig spent på denne tredje, og jeg vet det også er mange andre som har ventet på den. Det er verd ventetiden: her topper forfatteren, dette er den beste boken i trilogien!
Leseren blir kastet rett inn i handlingen allerede fra første side, og følelsesregisteret blir holdt i bevegelse helt fra starten og fram til siste side. Dette er en vond bok å lese, men forfatteren forteller det likevel på en god måte, slik at det ikke blir for ille. Det er en roman det var nesten umulig å ikke lese ferdig når jeg først hadde begynt å lese, til tross for alt det vonde. Jeg la alt annet til side, så vanskelig var den å legge fra seg. «Djevelens yngel» er et dypdykk i menneskesinnet og dets ondskap. Rått, brutalt og intenst fortalt. Så intenst at jeg var totalt utslitt etter lest den ferdig. Dette er en roman som sitter i lenge etter at den er ferdiglest, og man får virkelig testet følelsesregisteret mens man leser.
For meg er dette årets leseopplevelse så langt i år, og skal du ha med kun ei bok på påskeferie, så bør du ta med denne. Tross bokas dystre historier: du vil ikke angre! Dette er en virkelig PAGETURNER og jeg anbefaler den sterkt videre. Her lander terningen stødig på en sekser.

 

Boka er mottatt som PDF fil.

 

Terningkast 6

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg