Mur av taushet Arnaldur Indriðason

Mur av taushet
Arnaldur Indriðason

 

Forlaget om boka:

 

En brutal hemmelighet er murt inn i en kjellervegg i et steinhus i Reykjavik, som har ligget begravd der i flere tiår. Den pensjonerte politibetjenten Konràđ vil til bunns i hva som skjedde den gangen. Men politiet retter isteden søkelyset mot Konràđ: Hvorfor fortalte han ikke sannheten om hendelsene den dagen hans egen far ble drept? Og hva mer har han tiet om i alle disse årene?

 

Om forfatteren:

 

Arnaldur Indridason, født i 1961, er Islands mestselgende krimforfatter. Bøkene hans er oversatt til 40 språk og har solgt over 18 millioner eksemplarer. Han har studert historie ved universitetet i Reykjavik og skrevet en avhandling om islandsk film. I to år på rad fikk han Glassnøkkelprisen, og i 2005 ble hans bøker hedret med den engelske krimprisen Golden Dagger, som gis til årets beste krimbok på engelsk og den svenske Martin Beck-prisen.

 

I 2004 kom han for første gang ut på norsk med romanen Myren. Etterforskeren Erlendur Sveinsson har vært gjennomgangsfigur i de fleste av kriminalromanene til Indridason, men de siste årene er det kommet bøker med nye etterforskere.

 

Meg om boka:

 

Arnaldur Indriðason er en forfatter jeg har likt siden første boka jeg leste av han. Det er noe med hans bøker som virkelig fenger meg.

 

Så er vi kommet til bok nummer fire i serien om den pensjonerte politibetjenten Konrad. Denne serien er igrunnen ganske mørk og dyster, men det er noe jeg liker med serien.

 

I et gammelt steinhus i Reykjavik avdekkes en brutal hemmelighet. Et lik blir funnet i kjellerveggen. Det viser seg at det har ligget begravet der i flere i tiår. Det har bodd flere folk i huset i kortere perioder. Felles for dem alle er at de har opplevd at det har hvert en uhyggelig stemming over huset, noe lik funnet bekrefter. Den pensjonerte politimannen Konràđ vil til bunns i hva som skjedde den gangen. Politiet holder han på avstand i sin etterforskning. Konràđ konsentrer sine undersøkelser rundt de som bodde der på den tiden drapet ble begått. Som i tidligere bøker forsetter Konràđ sin etterforskning rundt hva som skjedde når hans far ble drept. Konràđ havner i politiets søkelys. Spørsmålet politiet stiller seg er om han har fortalt hele sannheten om det som hendte den gangen hans far ble drept. Har han tiet om mer etter alle disse årene? Hva er grunnen til at denne personen i kjelleren måtte bøte med livet den gangen.

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler. Hvor flere har cliffhangere. Historien fortelles i før og nå tid. Språket er meget bra. Sånn som vi kjenner fra forfatterens tidligere bøker. Miljø og plasser blir bra beskrevet og vil få leseren til å føle seg tilstede undeveis i lesingen. Karakterene er bra. Handlingen foregår i Reykjavik traktene.

 

Nok en gang har jeg hatt en fin lesestund med forfatteren som i tidligere bøker. Jeg satte med godt til rette og leste boka mer eller mindre i et strekk. Det er både mørkt og dyster. Dette er saktegående krim, men er allikevel spennende. Ikke forvent action og tempo i boka. Det er mye annet som gjør boka spennende. Skal være ærlig på at jeg ikke er så veldig glad i når det går fir sakte. Men her funker det bra for min del. Han holder på lesern til helt mot slutten og alt kommer for en dag. Han holder kortene tett til brystet. Det er noe med den mørke og dystre stemningen i bøkene som drar meg raskt inn i handlingen. Beskrive stemmning er noe han er god på uten at det blir for mye av det. Jeg liker skrivemåten til forfatteren. Han beviser nok en gang at han er en av de største krimforfatterene i Skandinavia. Etter lest de fire bøkene som er gitt ut til nå, så må jeg si at gleder meg til neste bok i serien. Bøkene vil passe til de fleste som leser krim. Da den er lite brutal og grotesk. Jeg liker også samspillet mellom Konrad og hans synske venninne Eyglo, selv om hun ikke praktiserer det. Det hender hun blir kontaktet av folk som vil ha hjelp. Har du ikke lest serien så anbefales det på det sterkeste og starte på bok nummer en, men da har du 4 gode bøker og se frem til.

 

Er du ute etter en velskrevet, og velkomponert krim fra Island er dette ei bok jeg anbefaler sterkt videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Mur av taushet
Forfatter: Arnaldur Indriðason
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: bok nummer 4
Oversatt av: Barbo Elisabeth Lundberg

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg