Muldvarpen av Jesper Stein

Muldvarpen av Jesper Stein

 

Forlaget om boka:

 

Kriminaloverbetjent Axel Steen er på sitt livs nedtur da sjefen hans, Jens Jessen, får et svært beklemmende tips om at den russiske mafiaen har klart å plassere en muldvarp sentralt i det danske politiet. Jens Jessen begynner diskré å sirkle inn infiltratøren, og i løpet av kort tid har han fem navn på listen over mistenkte. Blant dem Axel Steen, og hans eskalerende stoffmisbruk og tette kontakt med Nørrebros gjengmiljø bidrar bare til å gjøre vondt verre.

 

Om forfatteren:

 

Jesper Stein debuterte i 2012 med Uro og har skrevet syv bøker i serien om Axel Steen. I 2015 vant han De Gyldne Laurbær og i 2018 Harald Mogensen-prisen for årets beste danske krim. Han regnes som en av Danmarks ledende krimforfattere.

 

Meg om boka:

 

Så er jeg kommet frem til bok nummer tre i serien om kriminaloverbetjent Alex Steen. En serie som hadde godt under radaren min hadde det ikke vært for at den har blitt re-utgitt av Kagge forlag. De to første har vært krim helt etter min smak. Dette er noe råere og mer brutal krim. Noe jeg synes er greit innimellom snillere krim. Greit å ha lest meg opp på serien før bok nummer fire i serien kommer ut for første gang i Norge. Boka ble både lyttet og lest. Så jeg håper han holder trykket oppe i bok nummer tre.

 

Kriminaloverbetjent Alex Steen er på full fart mot bunnen i livet med den harde livsstilen han lever. Politisjef Jens Jessen som er gift med Alex Steen sin ekskone har fått et tips om at den russiske mafiaen har en muldvarp hos det danske politiet. Jens Jenssen har gjort sine sine undersøkelser i det stille om hvem den mulige muldvarper kan være. Listen blir tilslutt konsentrert rundt 5 personer. På denne listen befinner Alex Steen seg på grunn av hans tilknytning til gjengmiljøet på Nørrebro. Hans økende stoff misbruk er også med på å gjøre at han står på denne listen. Lettere blir det ikke for Alex når hans ekskone forsvarer en gjengleder i retten på samme tid. Han gjør alt for å redde sitt etterhvert frynsete rykte og jobben.

 

Boka har noen veldig lange kapitler, men det er mest korte kapitler. Det er opptil flere cliffhangere i kapittelene. Språket er bra, men er til tider røft, så mulig det blir for røft for enkelte. Jeg synes det passer fint til historien. Miljø og plasser blir i passe mengde beskrevet. En skal nok klare å orientere seg hvor en er om en ikke er for kjent. Miljø får forfatteren leseren til å føle seg tilstede. Karakterene er bra opparbeidet, som vi kjenner fra tidligere bøker. Det er heldigvis ikke for mange av og lett å holde styr på. Handlingen er fiksjon, men fremstår som troverdige i bunn. Handlingen er lineær. Handlingen er lagt til København.

 

Etter å ha lest boka, så kan jeg ikke si annet enn at en bør sette seg godt til rette. Jeg ble slukt inn i handlingen fra start til slutt. Så jeg er glad for jeg både leste og lyttet til boka. Den ble lyttet og lest i hvert ledige øyeblikk, noe som resulterte i at jeg ble fort ferdig med den. I tillegg til flere forteller stemmer som driver den fremover, så legger forfatteren ut nye spor og vendinger. Så det er åpent til siste side. Noe som gjorde at jeg hang med helt inn. Det er lite rom for pustepauser underveis. Det blir mer og mer spennende og nervepirrende jo lengre ut i boka vi kommer. Jeg tror mange lesere vil slite med å se slutten på det. Plottet er bra opparbeidet. Boka er ganske brutalt, så noen vil nok styre unna boka eller ikke les den rett før det er sovetid. Jeg synes er det er herlig med sånn innimellom snillere krim Liker du jo Nesbø sine bøker, så vil denne nok falle i smak hos deg. Selv om det er fiksjon så er et snev av sannhet i bunn og ting som er aktuelle i nyhetsbildet.

 

Siden jeg har både lest og lyttet til boka, så må det bli litt om lytte opplevelsen min av boka. Den er innlest av Trond Heien. En innleser som jeg synes er behagelig å lytte til. Det var med på å gjøre det til en god og spennende lyttestund for meg. Han funker greit for min del. Så her kan dere i grunnen velge hvilket format dere vil.

 

Har du ikke lest noen av bøkene i serien, så anbefaler jeg sterkt å starte på bok nummer en. Det går nok fint å ikke gjøre det. Han har blitt en dansk krim favoritt hos meg Dette er en noe råere og brutal Politikrim enn det du leser til vanlig. Dette er rett og slett drivende og spennede god krim fra et rått og brutalt København. Ei bok jeg sterkt anbefaler videre.

 

 

Fakta:

 

Tittel: Muldvarpen

Forfatter: Jesper Stein
Forlag: Kagge forlag
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer 3
Innleser: Trond Heien
Spilletid: 12t33m
Oversatt av: Tore Sand

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget i e-bok og lydbok format.
Terningkast: 5

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg