Mørkefall av Sven G. Simonsen

Mørkefall av Sven G. Simonsen

 

Forlaget om boka:

 

En gruppe konspirasjonsteoretikere er samlet på et bedehus på Østre Toten. De diskuterer verdenssituasjonen og tonen er gemyttlig – helt til en ukjent mann reiser seg og anklager de andre for å være veikinger og pratmakere. Handling må til, målrettet og kraftfull, erklærer han, før han forsvinner. En ung kvinne som også deltar på møtet, er nysgjerrig og følger etter ham. Dagen etter blir kvinnen funnet drept like i nærheten.
Den drepte er VG-journalisten Elise Tellefsen, en venninne av Liv Eriksson. Elise jobbet undercover med en bok om norske konspirasjonsmiljøer. Mens politiet jakter på drapsmannen, allierer Liv seg med Mikael, en kollega av Elise. De to starter sin egen jakt

 

Om forfatteren:

 

Sven G. Simonsen er en norsk forfatter, journalist, forsker og bistandsarbeider. Opprinnelig kommer Sven fra Mo i Rana, men de siste tretti årene har han bodd og jobbet i Oslo, vel å merke med noen utenlandsopphold rundt om i verden. Som journalist har han jobbet for Altaposten, VG, Dagens Næringsliv og Dagbladet. Han har også jobbet i 14 år ved institutt for fredsforskning i Oslo (PRIO) og har jobbet med fredsprosesser i både Afghanistan, Øst Timor og i Kosovo. Fra 2011 reiste han rundt i verden på oppdrag for UNICEF, blant annet i Jemen, Sudan, Kenya og Ukraina. Av fritidsinteresser er Sven aktiv klatrer og styrkeløfter.

 

Meg om boka:

 

Forfatteren er ute med den tredje boka i serien om psykologen Liv Eriksson. De to første er gitt ut på et etablert forlag. Den tredje boka gir han ut på eget forlag. Jeg likte godt de to første bøkene i serien. Så gjenstår det å se om han leverer nok en gang. Jeg er så heldig å få forlese boka. Den lanseres 1/7.

 

I et bedehus på Østre Toten har en gjeng konspirasjonsteoretikere møte. Tonen er fin, mens de diskuterer verdenssituasjonen. Så reiser en ukjent mann, som er en av møte deltagerne seg. Han kommer med harde beskyldninger mot de andre som er til stede. Han sier de er veike, og at det blir kun med snakket med dem. Han sier de må bruke hardere midler for å nå frem. Deretter forlater han møtet. En kvinnelig deltager følger etter han. Hun blir dagen etterpå funnet drept like i nærheten av bedehuset. Det blir raskt klar at den drepte er VG-journalisten Elise Tellefsen. Hun er vennine med Liv Eriksson. Hun jobbet med en bok om miljøet som var tilstede på møtet. Politiet setter inn store ressurser i saken. Liv allierer seg med en kollega av Elise fra VG. Sammen
med Mikael starter de sin egen jakt. Det blir etterhvert riktig så farlig for dem. Hvem blir først til å avsløre morderen?

 

Boka har noe lange kapitler, samt korte, flere har cliffhangere. Språket er lett. Vi blir i passe mengde kjent med miljø og plasser. Nok til å føle oss til stede i handlingen uten at det blir for mye utenomskk. Karakterene er bra opparbeidet. Liv er som vi kjenner henne ei beintøff dame. Det er ikke for mange karakterer og holde styr på. Selv om historien er fiksjon så inneholder de et snev av sannhet som konspirasjonsteoretikere. Handlingen foregår for det meste i Oslo, Elverum og Toten traktene.

 

Etter å ha lest forfatterens tredje bok så har jeg nok en gang latt meg underholdende. Boka var såpass spennende at den ble nærmest lest i ett. Boka har bra fremdrift i tillegg er den spennende. I grunnen lite rom for pustepauser, for det skjer noe hele veien. Her var det spenning fra start til slutt med en slutt jeg ikke helt hadde sett komme. Her vil mange bli tatt på senga. Dette er noe jeg setter pris på med ei god krimbok. Han klarer virkelig å holde på leseren boka gjennom. Så ikke gi opp boka hvis du tror du tar plottet tidlig. Du vil garantert bli overasket. Plottet er bra bygd opp. Noe som jeg også setter pris på med ei god krimbok. Så en kan trygt si at plottet er utspekulert. Her er det i tillegg uventede vendinger underveis Når boka er lest har vi fått svar på alle løse tråder. Skal jeg sette fingeren på noe så ble slutten ble noe brå synes jeg uten at det går utover leseopplevelseen. Boka er ikke noe særlig brutal. Litt er det jo, men såpass må en krimleser tåle. Politietterforskningen kommer i bakgrunnen her, det Liv og Mikael jakt vi følger. Den har i tillegg lite utenom snakk. Jeg likte også samarbeidet mellom Liv og Mikael.

 

Etter disse tre bøkene i serien, så kan jeg ikke si annet enn at jeg gjerne ser flere bøker med psykologen Liv Eriksson. Forfatteren skriver thrillere helt etter min smak. Bøkene kan fint leses uavhengig av hverandre, så gir forfatteren oss små drypp om hva som har hendt i tidligere bøker. Har du ikke lest noen av de, så har du mange timer med spenning foran deg. Forfatteren er en mindre kjent som fortjener å nå ut til flere lesere. For skrive spennende og underholdende krim kan han. Våg deg ut å les en mindre kjent sier jeg. En spennende thriller jeg mer enn gjerne anbefaler videre. Perfekt til årets sommer krim.

 

Fakta:

 

Titel: Mørkefall
Forfatter: Sven G. Simonsen
Forlag: Sven Gunnar Simonsen
Utgitt: 2024
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer tre

 

Boka er et lesereksemplar i Pdf-fil format fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

1 kommentar
    1. Kjekt å lese omtalen din Henning. Du sier mye fint om boken, kan bare en brå slutt trekke fra to prikker på terningen? Jeg nikoste meg med boken, tematikken skremmer meg, det finnes nok flere sånne mennesker enn vi aner. Jeg digger at det er lite utenomsnakk og få karakterer, skrev noe om akkurat det i omtalen min som kommer på onsdag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg