Mordene på Verdens Ende av Kjell Arvid Nilssen

Mordene på Verdens ende
Av Kjell Arvid Nilssen.

 

En vennegjeng utgått på dato, i ferd med å brytes opp av indre stridigheter. Bare rester av uskyldige barndomsminner binder dem sammen, i en skjør lenge av fantasi og virkelighet. Den skal snart ryke. For midt i hyttefesten runger ekkoet fra et bestialsk som fant sted på Verdens Ende, for fem hundre år siden. Alt skulle vært glemt. Over. Men så tar livet brått slutt for en av dem på samme sted i år 2019. Etterforsker Stig Motland visste ikke hva som ventet da han gikk av toget på Tønsberg stasjon.

 

Om forfatteren:

 

Kjell Arvid Nilssen er oppvokst i Sørreisa i Troms, men har bodd i Tønsberg i en årrekke. Han har tidligere utgitt: Kjærlighet og død på boreriggen Oil Finder (2007) og Venninnepakten (2009). “Antatt skyldig” er hans debutkrim, og Frode Eie Larsen debut som redaktør. Et samarbeid jeg hadde store forventninger til, det kan fort bli bra når Frode har holdt forfatteren i ørene underveis.

 

Meg om boka:

 

Kjell Arvid Nilssen er ute med sin fjerde bok. Hans forrige krim likte jeg veldig godt. Så når denne kom kom ut, så kan jeg ikke si annet enn at jeg ser frem til å lese boka. Blir jeg like begeistret denne gangen?

 

Boka starter med en historie fra 1536. En kirke står i brann i Tunsberg (Tønsberg) Olav og Anna er på flukt og ender tilslutt opp på Verdens Ende. Etter innlednings historien hopper vi 500 år frem i tid. En gammel vennegjeng som har holdt sammen siden de var små. Nå er de i fred og skli i fra hverandre pga indre stridigheter. Det er kun minnene fra barndommen som holder dem sammen. Det lille skjøre som holdt dem sammen ryker på hyttefesten,  på hytta som tilhører en av vennene. En av dem dør denne natta. Kripos Etterforsker Stig Motland som har fått saken annkomner Tønsberg tog stasjon. Lite viste han hva som ventet han i Tønsberg. Klarer han å komme til bunns i saken?

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler. Flere av kapitlene har cliffhangere. Språket er lett. Historien flyter bra fremover. Vi blir i passe mengde kjent med miljø og plasser. Jeg sko ønsker vi fikk vite mer her. Karakterene blir vi passe kjent med. Her ville jeg blitt nærmere kjent med de. Hvertfall hovedkarakterene. Det er heldigvis lett å holde styr på de, for det er ikke så mange av de. Handlingen er fiksjon. Handlingen foregår i Tønsberg traktene. Handlingen er lineær.

 

Så er boka lest. Denne gangen synes jeg det ikke var like bra som forrige bok. Et orginalt plott synes jeg det er, men det er ikke nok synes jeg. Noe som trekker ned for min del er at jeg tok plottet altfor tidlig. Da forsvinner fort spenningen for min del og det blir en ren transport etappe inn. Forfatteren kunne godt prøvd å kamuflert plottet bedre for min del. Var en liten detalj som røpet det hele for min del. Mulig andre ikke tar det like lett. Forfatteren legger inn jevne spenningstopper til leseren. Karakterene kunne også hatt litt mer kjøtt på beinet synes jeg. Det ble litt for tynt. Boka vil passe til de fleste krim lesere da den ikke er særlig grotesk. Litt må det være i ei krimbok  Selv om den ikke når helt opp her, så er det ingen dårlig bok. Den vil nok finne lesere som vil like den bedre enn meg. Les og avgjør selv. Sånn er det noen ganger at ei bok ikke når helt opp. For etter lest de to siste bøkene til forfatteren, så ser en at skrive kan han. Gi gjerne denne mindre kjente forfatteren en sjanse. Ei bok helt på det jevne. Jeg anbefaler boka.

 

Fakta:

 

Tittel: Mordene på verdens ende
Forfatter: Kjell Arvid Nilssen
Forlag: Liv forlag
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer to

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 4

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg