Mødrenes synder av Frøydis Lilledalen

Mødrenes synder av Frøydis Lilledalen

 

Forlaget om boka:

 

En tragedie rammer to ungdommer i Oslo sydøst, og Team Bø settes på saken. De finner raskt ut at begge var pasienter på et nyopprettet behandlingssted for unge med sammensatte lidelser. Så forsvinner også en pasient og en behandler. Har de stukket av sammen? Er det de syke barnas foreldre som står bak? Skyldes forsvinningen fri vilje, eller fedrenes og mødrenes synder? I jakten på savnede brister Petras illusjoner. Både de på hjemmebane og de hun hadde i jobben. Men siden hun kjenner gutten som er savnet, blir hun likevel nødt til å lete videre. Koste hva det koste vil. I takt med tapte drømmer, vokser det fram en kamp mot avgrunnen. Både den som finnes i hvert menneske, og den andre mennesker kan dytte deg utfor.

 

Om forfatteren:

Frøydis Lilledalen (f. 1976) er bosatt i Oslo. Hun jobber som Psykologspesialist, parterapeut og tangodanser. “Paradis” var hennes debut som forfatter. “Mødrenes synder” er hennes bok nr. to.Meg om boka:

 

Meg om boka:

 

Etter en god debutbok i fjor, så var jeg spent på forfatterens andre roman. Her møter vi igjen politiførstebetjent Jonas Bø og psykologen Petra Hassel som bistår politiet som profilerer.

To ungdommer var pasienter på et nyopprettet behandlingsted for ungdommer med sammensatte lidelser. Den ene forsvant og den andre tok selvmord. Team Bø settes på saken. Noe senere forsvinner nok en pasient og en behandler fra samme plass. Har de to siste rømt sammen, eller er det foreldrene til de syke barna som står bak? Hva er årsaken til forsvinningene?
Petras illusjoner brister, både på hjemmebane og på jobb. Hun kjente den ene som forsvant, og fortsetter å lete etter svar. Dette setter henne på store prøvelser og koster henne mye. Kampen skjer på flere plan. Hvor langt er mødre villig til å gå for å beskytte ungene sine?

Kapitlene er korte og handlingsmettede, og flere av dem inneholder cliffhangere. Vi blir passe godt kjent med både plasser og miljø. Romanen har mange karakterer å forholde seg til, men det går greit, siden de fremstår som både troverdige og realistiske.. Petra og Jonas er to interessante karakterer og vi kjenner oss igjen i utfordringene deres. Språket er godt. Historien drives fremover av flere synsvinkler som veksler på å fortelle. Dette er ikke en krim med tempo og action, her er det andre ting som skaper spenning. Det er mange muligheter til å tippe utfallet, men så sender forfatteren deg videre slik at du må tenke nytt. For meg var det åpent til nesten siste slutt.
Tema er ungdommer med sammensatte lidelser. Her bruker forfatteren egen og andres erfaring i fremstillingen av ungdommene. Og vi ser at hun har god kjennskap til det hun skriver om. Hun får frem budskapet på en fin måte. Vi får et godt innblikk i menneskesinnet og ungdommenes kamp for å bli trodd.. Dette, blandet med fiksjon, blir til en fin leseopplevelse og en god krim. Romanen fremstår som realistisk og troverdig, samtidig som den setter følelser i sving.
Det er en bok som vil passe de fleste, da den er fri for det brutale. Selv om det er en rolig krim, gjør historien romanen bra. Forfatteren er en god historieforteller, er god på å beskrive følelser, og blander alvor og krim sammen på en fin måte. Jeg har nok en gang kost meg i denne forfatterens univers.
Skulle jeg sette fingen på noe, så ville jeg ønsket meg litt mer tempo. Romanen er litt treg i starten, før det blir mer fart utover. Jeg gleder meg til å følge team Bø i kommende bøker. «Mødrenes synder» er en bok jeg anbefaler videre.

Jeg sier som tidligere: Våg deg bort fra bestselgerlistene når du ser etter nye bøker. Det finnes mye bra som er skrevet av ferske eller ukjente forfattere, så du vil garantert bli positivt overasket og få mange flotte leseropplevelser!

Boka er antagelig enklest få tak i direkte fra forlaget eller hos nettbokhandlerne.
Deler av forfatterens fortjeneste går til ME-forskning ved Haukeland sykehus.

Min omtale av første boka hennes “Paradis”

https://henningbokhylle.blogg.no/froeydis-lilledalen.html

 

Fakta:

 

Forfatter: Frøydis Lilledalen Tittel : Mødrenes synder
Forlag: Liv forlag
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: krim
Serie: 2

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg