Min venn, Alice Mally Marlene

Min venn, Alice av Mally Marlene

 

Forlaget om boka:

 

Min venn, Alice er en psykologisk thriller som har en overraskende plottvri.
Jessie og Alice har vært uatskillelige venninner så lenge de kan huske, og sammen har de delt en altoppslukende interesse for True-crime saker. Men når Alice blir besatt av en uløst forsvinningssak fra 90tallet – Den sovende baby-saken – opplever Jessie at vennskapet med Alice blir mer og mer truende. Alice er svært dominerende, og for Jessie blir det utfordrende å opprettholde et normalt liv. Hun begynner og bli redd og forsøker å distansere seg fra Alice. Er vennskapet direkte ødeleggende?

 

Om forfatteren:

 

Mally Marlene (f.1992) er en norsk forfatter og filmskaper. Hun har en BFA (bachelor of fine arts) i film fra Long Island University i New York og tar for tiden en master i screenwriting i London. I 2021 debuterte hun med spenningsromanen Dr.Stravinsky (selvpublisert) som ble innkjøpt av kulturrådet og var delfinalist i årets ulest.

 

Meg om boka:

 

Mally Marlene er et nytt bekjentskap for meg, selv om dette er hennes andre bok.  Det er i en sjanger som jeg ikke er så stor fan av. I psykologiske thrillere er det langt mellom høydepunktene for min del. Boka <<Dr.Stravinsky>> er hennes første bok og kom i 2021 og ble utgitt som Indie forfatter. Jeg skal lese den med et åpent sinn. Liker jeg den eller ikke?

 

Så lenge de kan huske har Jessie og Alice vært venner. True-crime saker er en stor felles interesse de har sammen. Forholdet kjølner betraktelig når Alice blir betatt av en forsvinningssak fra 90-tallet. Jessie opplever Alice som mer truende. Alice er veldig dominerende, Jessie sliter med å ha et normalt liv. Hun prøver så godt hun kan å holde Alice på avstand, er dette vennskapet blitt direkte ødeleggende?

 

Samtidig følger vi Lizzy som ble bortført av en tenåring når hun er fem år gammel. Den dag i dag bor hun hos moren til kidnapperen. Hun er besatt av at Lizzy skal vinne store penger i skjønnhetskonkurranser for barn. Hun har i tillegg utviklet en form for vennskap med “storebroren”

 

Boka har passe lengde på kapitler. Hvor forekommer cliffhangere. Boka begynner sakte før det blir mer fart i boka. Vi blir i passe mengde kjent med plasser og miljø. Det er få karakterer i boka, men vi kommer godt under hunden på de. Historien i boka er 100% fiksjon.

 

Denne boka er hverken den beste eller verste psykologiske thrilleren jeg har lest. Den er absolutt verd å lese. Jeg ble tatt på senga her. Den så lenge åpenlys ut. Før det hele blir snudd på hodet. Her klarer virkelig forfatteren å villede leseren. Så mye mer vil jeg ikke si uten at jeg røper for mye. Ta heller og les boka. Historien drives fremover med at Lizzy, Jessie og Alice veksler mellom å fortelle. Plottet er spunnet rundt forstyrrende menneske sin og konsekvensene det kan få. Plottet er bra oppbygd synes jeg. Jeg likte igrunnen siste halvdel av boka før det ble noe mer fart i sakene for min del, men først mot slutten det blir bra tempo i bok. Boka vil passe til de fleste da den ikke er for brutal.

 

Jeg sitter igjen med et godt inntrykk etter å ha lest boka. Jeg ser frem til kommende bøker fra hu. Selv om den ikke når helt opp, så er det en bra psykologisk thriller. For min del så er det langt mellom høydepunktene i denne sjangeren her. En bør nok ha lyset på når leser for den er en intens og creepy thriller. De som liker denne sjangeren bedre enn meg, vil den nok bli bedre tatt imot. Selv om den ikke når opp så anbefaler jeg boka videre.

 

Hverdagsnett har også omtalt boka. Les hennes flotte annmeldser her:

https://hverdagsnett.no/anmeldelser/krimboker/2007-min-venn-alice

 

Fakta:

 

Titel: Min venn, Alice
Forfatter: Mally Marlene
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2024
Sjanger: Psykologisk thriller

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 4+

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg