Marit Reiersgård “Jenta uten hjerte*

Marit Reiersgård “Jenta uten hjerte”

To mysterier, onde intriger og skjebnesvangre fortielser. Politietterforsker Verner Jacobsen ligger søvnløs – dagen etter skal han begrave sitt eneste barn, en sønn død av kreft. Telefonen ringer, 14-årige Idunn Olsen er funnet drept i snøen ved den store obelisken ved steinbruddet i Lier. Mens Verner er på åstedet, får han melding om at bårebilen med sønnens kiste er stjålet og på vidvanke. Og snart begynner de første avhørene. Idunn hadde vært på vei fra en ungdomsfest dit politiet var innkalt. Ungdommene er merkelig tause om det som skjedde. Men blålysene går også i en annen retning denne tidlige vintermorgenen. Et hus like i nærheten av åstedet er nedbrent, og en eldre dame er omkommet.

Forfatteren ble Riverton nominert for denne boka, og som alltid når jeg begynner på ei bok fra Marit Reiersgårs, gleder jeg meg veldig til å begynne. 
Dette er bok nr. to om politietterforskerne Verner Jakobsen og Birte Røed, to helt vanlige politifolk som med normale hverdags problemer. Verner og Bitte blir etter hvert veldig personlig involvert i saken, der mobbing blant jenter er et av temaene. Forfatteren beskriver det godt, men jeg skulle gjerne lest enda mer om temaet. Uten å røpe for mye av handlingen, så har Marit nok en gang snekret i sammen et godt plott, der det er vanskelig å finne løsningen før en har lest ut boka. Det var en bok som var vanskelig å legge fra seg underveis, og jeg anbefaler den absolutt videre.
Normalt leser jeg bøker kronologisk, men med Reiersgårds bøker har jeg bommet totalt. Heldigvis går ikke bøker ut på dato!  Jeg synes at Marit har etablert seg som en av våre beste forfattere, og jeg ser frem til siste boka om Verner og Bitte som kommer ut senere i år. 
Denne boka har jeg både lyttet til og lest, men skal du lytte til boka, så anbefaler jeg at du skrur opp hastigheten litt, det gjør lytteopplevelsen mye bedre. Jeg foretrakk uansett å lese mesteparten av boka på papir, pga. innleser.
Boka er fra egen bokhylle, og jeg velger å gi den en svak femmer .
Terningkast 5-

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg