Mari Ann Aulestad “Hun reiste alene”

Mari Ann Augestad “Hun reiste alene”

 

Jeg setter Dumas tilbake og finner en ny tittel. “Til mitt barnebarn”, står det utenpå med gullbokstaver. Mor fikk den av Rakel til jul ett år. – Den er tom, men meningen er at du skal skrive ned din historie, mormor, sa Rakel ivrig. Mor smilte til Rakel og holdt bokgaven inntil brystet. Hun kommer aldri til å skrive, tenkte jeg. Ikke ett eneste ord.

Med sirlige bokstaver, har hun fylt boken. Side opp og side ned. Skjønnskriften hennes griper tak i meg med elegante linjer og fører meg inn i en historie jeg aldri visste hun bar på.

 

Om forfatteren:

 

Mari Ann Augestad er født i 1963. Hun startet sitt utdannelsesløp med matematikk og kjemi på Blindern, tok lærerutdannelse i Volda og videreutdannet seg til sosiallærer og teaterpedagog på 80-tallet.

 

I 2018 debuterte hun med romanen “Tre kvinner”. Augestad er oppvokst og bosatt i Ski.

 

Augestad er en helt ukjent forfatter for meg, og jeg var forberedt på at dette kanskje ikke var helt min type bok, men jeg startet lesingen med åpent sinn.

 

Boka begynner med at Rakels bestemor dør og vi følger begravelsen. Når Rakels mor rydder ut etter bestemoren finner de en bok. Overraskelsen blir stor når de skjønner at bestemoren har skrevet sin historie i den. En historie som ingen visste at hun bar på.

Mer kan jeg ikke fortelle, for da røper jeg for mye av handlingen.

 

Boka har korte og handlingsmettede kapitler. Språket er enkelt og godt. Dette er ei lettlest og kort bok, der vi får ta del i både følelsene og tankene hos de involverte personene.

Jeg synes det er historien som bestemoren skrev ned i boka, som bærer boka. Bestemoren sin historie, på godt og vondt. De fleste av oss har vel noe vi skjuler for våre nærmeste, noe som aldri er blitt sagt?

Som leser kan man ikke annet enn å føle med de involverte, og håpe på det beste.  Dette er en sår, vakker og skjønn liten kortroman, om savn og sorg. Jeg ble i grunnen positivt overrasket og likte den godt, selv om den ikke når helt til topp. Jeg har lest endel kortromaner tidligere, som sier mye på få sider, akkurat som denne. Jeg tror likevel denne boka mest vil falle best i smak hos kvinnelige lesere.

 

Fakta:

 

Forfatter: Mari Ann Augestad

Tittel: Hun reiste alene

Forlag: Liv Forlag

Utgivelsesår: 2021

Antall sider: 157

Sjanger: Roman

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 4

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg