Marco Balzano – Jeg blir her

Marco Balzano “Jeg blir her”

 

Forlaget om boka:

 

Curon Venosta i det italienske Sør-Tyrol 1920. Trina er ferdig utdannet tysklærer samtidig som Mussolinis regime forbyr tysk som undervisningsspråk. Hun begynner å undervise i et undergrunnsnettverk i dalen, mens landsbyen hennes kastes ut i en utrygg tilværelse midt i den europeiske maktkampen mellom italiensk fascisme og tysk nazisme.

 

I 1939 får alle tysktalende i Sør-Tyrol tilbud om å flytte til Det tredje riket, og landsbyen hennes splittes. Trina og mannen hennes nekter å flytte, og blir sett på som forrædere og spioner. En dag kommer Trina hjem og oppdager at datteren hennes er forsvunnet.

 

Om forfatteren:

 

Marco Balzano er en italiensk forfatter og skribent, født 1978 i Milano. Han underviser også i litteratur ved universitetet i Milano. Marco Balzano anses for å være blant de beste italienske forfatterne i sin generasjon. han har gitt ut flere romaner,

 

Meg om boka:

 

Italienske forfattere har jeg ikke lest mye av, men etter å ha lest baksideteksten, så tenkte jeg at denne boka var noe for meg. Boka har vunnet en rekke priser og er solgt til 23 land.

 

Handlingen starter Sør-Tyrol i nord-Italia, inneklemt mellom Sveits og Østerrike, hvor de snakker tysk og ikke italiensk. Handlingen strekker seg fra 1920, til et par år etter 2 verdenskrig.

Her slites innbyggerne mellom to valg. Hvem skal de støtte? Svartskjortene Il Duce eller nazistene? Skal de flytte til Tyskland eller skal de bli?

 

Folkene som bor her er hardt arbeidene mennesker, og de sulter ikke, men har likevel andre utfordringer. Myndighetene trur med å anlegge en demning som vil legge hele dalen under vann. Da vil de miste alt de eier. Det oppstår spenning mellom de som vil bli, og de som velger å dra.

 

I romanen følger vi Trina, hennes mann og resten av familien deres. Handlingen fortelles gjennom brev Trina skriver til sin datter som forsvant ved krigens start. Jeg kan ikke skrive så mye om handlingen uten å røpe for mye, men historien er spennende og tar flere uventede vendinger. Språket er godt, kapitlene ganske lange. Handlingen er lineær.

 

Boka forteller oss hva krigen gjør med folk og deres identitet, og det føles dagsaktuelt når vi ser det som skjer i Ukraina nå. Historien fortelles på en måte som gjør at den fremstår som sann, og følges av et etterord som MÅ leses. Selv ble jeg slukt inn i boka, og anbefaler den sterkt videre. Boka gikk rett hjem hos meg, og jeg tror ikke du blir skuffet etter å ha lest den. At den har vunnet priser og er solgt til en rekke forskjellige land, er ikke vanskelig å forstå.

Tine Sundal har også blogget om boka:

https://tinesundal.blogspot.com/2022/03/jeg-blir-her-en-roman-fra-krigens.html?m=1

Fakta:

 

Forfatter: Marco Balzano

Tittel: Jeg blir her

Forlag: Gursli Berg

Utgivelsesår: 2022

Sjanger: Roman

Oversatt av: Astrid Nordang

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget i e-bok format.

 

Terningkast 5-

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg